Dansande person

Mika Rottenberg & Mahyad Tousi, Remote (stilbild ur film), 2022 © Mika Rottenberg & Mahyad Tousi

Mika Rottenberg och Mahyad Tousi

REMOTE

7.10 2022 – 9.10 2022

Moderna Museet presenterar under tre dagar den europeiska premiären av långfilmen “Remote”, av Mika Rottenberg och Mahyad Tousi. I en postpandemisk framtid upptäcker fem kvinnor runt om i världen – allihop fans av en populär sydkoreansk hundfrisör – mystiska gömda portaler i deras hem.

”Remote” utspelar sig i en post-pandemisk framtid och utforskar vad det innebär att vara uppkopplad i teknikens och bekvämlighetens tidevarv. Långfilmen, som är inköpt och delvis skapad på uppdrag av museet, följer arkitekten Unoaku som arbetar från sin lägenhet i Kuala Lumpur.

I filmen möter vi Unoaku mitt i hennes dagliga liv av lockdown-ritualer som utförs från det ögonblick hon vaknar, till slutet av dagen när hon tittar på hundtrimningsvideor för att koppla av. Unoaku blir dock störd i sitt lugn när hon stöter på ett onlineprogram med den sydkoreanska hundfrisören Eunji och hunden Soju.

I programmet upptäcker Unoaku något som tycks osynligt för alla andra tittare och som får henne att ifrågasätta sitt mentala tillstånd. När ett fan av Eunji och Sojus show, Anu, tar kontakt med henne vänder dock Unoakus sinnestillstånd till det bättre då det visar sig att hon också ser samma sak. Anu introducerar henne för ett nätverk av kvinnor som alla delar deras erfarenhet: Ramesh, en iransk transkvinna i Teheran, Matija, en kroat i Argentina, och Kami i Puerto Rico.

Kvinnornas sökande efter svar får dem att upptäcka att de är förbundna till varandra genom mystiska gömda portaler i deras hem. I sitt sökande efter svar måste de hitta ett sätt att övertyga Eunji att följa med dem.

MIKA ROTTENBERG

Konstnären Mika Rottenberg, verksam i New York, kombinerar i sin omfattande praktik film, arkitektonisk installation och skulptur för att utforska idéer om arbete och värdeproduktion i vår hyperkapitalistiska samtid.

Rottenberg, född i Buenos Aires 1976, tillbringade sina uppväxtår i Israel och flyttade sedan till USA där hon tog sin BA från School of Visual Arts i New York och följde upp detta med en MFA vid Columbia 2004.

Med hjälp av både film- och skulpturtraditioner söker hon efter platser runt om i världen med specifika produktions- och handelssystem, som en pärlfabrik i Kina och en gränsstad i Calexico. Med scenografier uppbyggda i sin studio och via redigeringsprocessen, kopplar Rottenberg samman till synes olika platser och saker för att skapa detaljerade och subversiva visuella berättelser.

En separatutställning av Rottenbergs verk visas för närvarande på Musée d’Art Contemporain de Montréal (21 maj – 9 oktober 2022). Hon har nyligen visats på Louisiana i Humlebæk, Danmark (2021); och utställningen ”Easy Pieces”, som presenterats på New Museum i New York, Museum of Contemporary Art i Chicago samt Museum of Contemporary Art i Toronto (2019 – 2020).

Rottenberg fick 2019 års Kurt Schwitters-pris, som uppmärksammar konstnärer som har gjort en betydande insats inom området samtidskonst. År 2018 vann hon The Smithsonian American Art Museum’s James Dicke Contemporary Artist Prize, som uppmärksammar en konstnär yngre än 50 år som har producerat en betydande samling verk och konsekvent visar på exceptionell kreativitet.

MAHYAD TOUSI

Mahyad Tousi är en multidisciplinär författare, producent, filmfotograf och regissör som arbetar mellan flera berättelseformat, genrer och plattformar. Hans projekt sträcker sig från linjär-tv till den moderna konstvärlden.

Tousi var exekutiv producent för CBS primetime-komedi ”United States of Al”. För närvarande skriver och producerar han ”1001”, en sci-fi-bearbetning av ”Tusen och en natt” samt medregisserar ”Remote”, tillsammans med Mika Rottenberg.

Han är också en av grundarna av BoomGen Studios, en kreativ IP-inkubator som har arbetat med berättandetraditioner och -format under de senaste sexton åren. Han grundade också Starfish Accelerator och är General Partner i Starfish Fund, en 10-årig vision för ett självuppehållande kulturellt ekosystem för underrepresenterade konstnärsentreprenörer. Acceleratorn, som ger rasifierade konstnärer finansiering och mentorskap för att realisera stora populärkulturella idéer, öppnade för nya ansökningar under våren 2022.

Tousi sitter i den rådgivande styrelsen för MIT:s Center for Advanced Virtuality och talar om ”populärkulturens kritiska inverkan” för formandet vår gemensamma framtid.

Ett par tofflor på en grön matta
Mika Rottenberg & Mahyad Tousi, Remote (stillbild ur film), 2022 © Mika Rottenberg & Mahyad Tousi
En person i ett kök

REMOTE