Inta Ruka – en dokumentär blir till

Den 11 november kl 18 kommer Maud Nycander till Moderna Museet för att visa delar ur sin kommande dokumentärfilm om Inta Ruka. Den lettiska fotografen presenteras i serien Moderna Museet Nu: Inta Ruka mellan den 23 oktober 2008 – 1 mars 2009.

Konstnären fick sitt internationella genombrott på Venedigbiennalen 1999 och har ett unikt sätt att porträttera sina landsmän och kvinnor. Hon använder en Rolleiflex-kamera på stativ och medan hon inväntar det rätta ljuset samtalar hon och skapar en varm kontakt med dem hon porträtterar.

Maud Nycanders film som produceras för SVT, K-special, kommer att bli en timme lång och ska vara klar för visning hösten 2009. Under programkvällen kommer ca 15 minuter av råklippt material att visas där vi får möta Inta Ruka med sin kamera. Under kvällen visas också bilder ur hennes övriga produktion i samband med ett samtal mellan Maud Nycander och Catrin Lundqvist, Moderna Museet.

Maud Nycander har ett förflutet som stillbildsfotograf. Idag arbetar hon som dokumentärfilmare. Hennes senaste film Nunnan vann Prix Italia och fick en Guldbagge.

Maud Nycander om sin kommande film: ”Filmen handlar om en fotograf i ett land – Lettland – som ligger väldigt nära oss, men som vi vet väldigt lite om. Inta är fantastisk på att skapa förtroende. Det är det förtroendet hennes fotografi bygger på. I filmen får vi följa med Inta till helt olika miljöer. Från det modernaste Riga till fattig landsbygd, som för tankarna till ett Sverige för hundra år sedan. Filmen kommer också att berätta om de arbetsvillkor som en fotograf uppväxt på andra sidan järnridån arbetar under.”

Missa inte detta unika tillfälle att få en förtitt på en film under produktion och höra Maud Nycander tala om sin vän och kollega Inta Ruka och de förutsättningar och villkor som hennes konst vuxit fram ur.

Mer om utställningen