Vinnarmakten USA upplevde ett årtionde av framgång och självförtroende efter andra världskriget. När nästa decennium började fick denna period ett abrupt slut; Mordet på Kennedy, Vietnamkriget och den iskalla relationen med östblocket blottade ett enormt sår på den metallblanka fernissan. Ett sår som avslöjade hela världens förebild som korrupt, chauvinistisk och smärtsamt fördomsfull.
1960- och 70-talens samhällsinriktade konst satte huvudsakligen budskapet i centrum. Bilderna blev tydliga och plakatartade och kombinerades gärna med slagkraftiga paroller. Men verkligheten förändrades, liksom uppfattningen om vad som är ”rättvisa”, ”frihet” och ”den goda staten”. ”Vänster” och ”höger” inom politiken visade sig vara vanskliga värdeskalor. Under 80- och 90-talen sattes etablissemang och maktstrukturer i fråga i ett mer lågmält och mindre tvärsäkert tonläge. Motståndet tog sig ett mer finstilt uttryck i takt med att verkligheten visat sig vara svårgripbar.
Under 80-talet började konstnärer att ta för sig av masskulturens bilder och förändrade dess innebörder med ofta ganska sofistikerade medel. Konstnärer som Cindy Sherman och Barbara Kruger utgick i sina verk från dessa bilders kommersiella budskap och djupt rotade föreställningar om ras, kön och klass och lyckades på det sättet syna systemet i sömmarna och, så att säga, stryka det mothårs.
På nittiotalet syns en återanknytning till efterkrigstidens estetiska infallsvinklar, men med budskapen, eller ”brotten”, infiltrerade och kamouflerade.
Utställningskommissarier MoMA: Susan Kismaric och Joshua Siegel
Samordnare Moderna Museet: David Elliott
Utställningen organiserades av Museum of Modern Art, New York och stöds av Bonnier Group och The International Council of Modern Art. Utställningen i New York möjliggjordes av The Starr Foundation, Agnes Gund och Daniel Shapiro, the Contemporary Exhibition Fund of The Museum of Modern Art och the National Endowment for the Arts. Moderna Museet samarbetar med Advokatfirman Vinge, More Group, Metro och stöds med offentliga medel genom Kulturdepartementet.