En person kliver in i ett av rummen i utställningen  "Nan Goldin – This Will Not End Well"

Nan Goldin/Hala Wardé, Installationsvy "Nan Goldin – This Will Not End Well", 2022 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Verk i utställningen

The Ballad of Sexual Dependency

1981–2022
Bildspel
41m 52s

”The Ballad of Sexual Dependency” består av sjuhundra diabilder ackompanjerade av ett eklektiskt ljudspår. Verket föddes i New Yorks klubbmiljöer under sent 1970-tal. Sedan dess har det fortlöpande omarbetats och uppdaterats; den här versionen har aldrig tidigare visats. Goldin har dedikerat sitt verk till alla de vänner som förlorat livet i aids.

Två personer sitter bredvid varandra i en säng
Nan Goldin, Brian and Nan in Kimono (1983) © Nan Goldin

The Other Side

1992–2021
Bildspel
16m 44s

Verket ”The Other Side” är uppkallat efter en bar i Boston. Det är en tribut till de transpersoner som Goldin levde tillsammans med och fotograferade åren mellan 1972 och 2010. Verket hyllar den könseufori som gränsöverskridandet har möjliggjort för hennes vänner.

Ur diabildspelet The Other Side
Nan Goldin, C as Madonna in the dressing room (1992) © Nan Goldin

Sisters, Saints, and Sibyls

2004–2022
Trekanalsvideo
35m 17s

”Sisters, Saints, and Sibyls” riktar fokus mot kvinnor som är fångna, bokstavligt och bildligt, i såväl psykologiska som mytiska sammanhang. I verket utforskar Goldin sin personliga upplevelse av att hennes syster Barbara placerades på institution och begick självmord i ung ålder. Parallellt med denna skildring får vi följa både den bibliska berättelsen om sankta Barbara och konstnärens egen historia.

Nan Goldin, The Priory distorted in reflection, London (2002) © Nan Goldin

Sirens

2019–2020
Enkanalsvideo
16m 1s

Detta hypnotiska verk är ett eko av sången från sirenerna i den grekiska mytologin, den som lockade sjömän till en för tidig död mot klippstränderna. Verket framkallar en sensuell och extatisk ruskänsla hos betraktaren. Det är det första verk som Goldin skapat helt och hållet av arkivmaterial – med scener ur trettio filmer – och ledmotivet är skrivet av tonsättaren Mica Levi.

Färgbild projicerad på väggen
Nan Goldin, Sirens, 2019-2021 Installationsbild från Marian Goodman Gallery, New York, 2021. Courtesy of the artist and Marian Goodman Gallery

Memory Lost

2019–2021
Digitalt bildspel
24m 26s

”Memory Lost” följer ett liv präglat av drogberoende. Detta är Goldins mest intima och personliga verk. Det rymmer bilder ur hennes enorma arkiv, intervjuer och telefonsvararmeddelanden från 1980-talet. Ledmotivet är ett beställningsverk av tonsättaren Mica Levi och övrig musik är gjord av CJ Calderwood och Soundwalk Collective.

Fotografi föreställande en suddig husfasad
Nan Goldin, Falling buildings, Rome (2004) © Nan Goldin

Fire Leap

2010–2022
Digitalt bildspel
14m 53s

Goldin fotograferade sina gudbarn och vänners barn mellan 1978 och 2014. Hon betraktar barn med empati och värdighet. ”Fire Leap” fångar ett medvetande medan det ännu är fritt från samhälleliga begränsningar. Goldin säger: ”När barn kommer till världen vet de allt, men livet lär dem att glömma.”

Tittar genom ett hål i en vägg
Nan Goldin, Nikki in a box, 2010-2022 © Nan Goldin

Mer om utställningen