Brücke 1905–1913
Tidslinje
1905
Ny konstnärsgrupp bildad
Den 7 juni 1905 grundade arkitekturstudenterna Fritz Bleyl och Ernst Ludwig Kirchner tillsammans med Erich Heckel och Karl Schmidt-Rottluff konstnärsgruppen Brücke (Bron) i Dresden. Det finns många broar i Dresden och de unga konstnärerna säger sig vilja skapa en förbindelse mellan dagens och framtidens måleri. Även passiva medlemmar välkomnas, vilket innebär att man mot en avgift får en årlig mapp med grafiska blad och därigenom stöttar den nya konsten. Brückes första utställning kommer att äga rum i november på ett galleri i Leipzig.
Under senhösten öppnar en utställning med Vincent van Goghs verk på Galerie Ernst Arnold i Dresden. Den nederländske konstnärens fria sätt att hantera färgen och hans dynamiska, laddade penseldrag inspirerar de unga Brücke-konstnärerna.
Uppror i kolonierna och missnöje på hemmaplan
Maji Maji-revolten har inletts i Tyska Östafrika. Olika stammar gör uppror mot förtryck och exploatering på plantagerna. Kejsar Vilhem II:s jakt på globalt herravälde har utlöst kris i Marocko och orsakat spänningar mellan Tyskland och Frankrike. Imperialismen har på hemmaplan lett till höjda skatter och tullavgifter, med stigande matpriser som följd. Trots de ökande kostnaderna för mat och hyror, höjs inte lönerna. Omfattande strejker har utbrutit, inte minst i Dresden där 3 000 kvinnliga cigarettfabrikarbetares protester fått internationellt stöd.
En ny stil för ett nytt samhälle
De senaste åren har sett häftiga debatter mellan den rådande historicismen och reformrörelser som jugendstilen i Tyskland och Arts and Crafts i England. Aktörer inom arkitektur, hantverk, konst och vetenskap strävar med gemensamma krafter mot en ny stil som passar samtida samhälleliga, sociala och industriella behov.
1906
Skandal!
En utställningsaffisch i klart orange signerad Fritz Bleyl har nekats tillstånd att sättas upp på allmän plats. Enligt polisens bedömning är motivet – en naken kvinna där könet kan anas –osedligt. ”Publiken måste givetvis skyddas ifrån sådant”, säger Bleyl, med en antydan till sarkasm.
Recension i Dresdner Anzeigner, nr 275, 6 oktober 1906:
Om man betraktar den mer eller mindre kraftfulla tillämpningen av pointillismens färgprinciper, d.v.s. av solspektrumets oblandade färger, som ’modern’, så är oljemålningarna, med ett eller två undantag, i högsta grad ’moderna’. […] Men detta innebär att [konstnären] i sin konstnärliga känslighet och konstnärliga fantasi är härledd och inte originell, det vill säga unik.
Ny utställning på Seiferts lampfabrik
Brücke välkomnar besökare till ännu en utställning på Karl Max Seiferts lampfabrik, denna gång med fokus på träsnitt. I utställningen ska Kirchner presentera ett träsnitt med gruppens manifest, där det framgår att ”den som direkt och autentiskt återger det som driver honom att skapa” är en av dem.
”Med en tro på utveckling, på en ny generation av skapande och njutande
människor, kallar vi samman alla unga, och vi unga som bär på framtiden vill
skaffa oss rörelsefrihet och levnadsfrihet gentemot de väletablerade äldre krafterna.
Var och en som på ett omedelbart och oförfalskat sätt återger det som driver
honom till att skapa, är en av oss.”
En ut, två in!
Brücke-grundarna ser gärna att gruppen utvidgas med andra intressanta konstnärer. I februari blev Emil Nolde medlem i Brücke, och gruppen inkluderar nu både Max Pechstein och schweizaren Cuno Amiet. Även den norske målaren Edvard Munch har bjudits in, men utan framgång.
1907
Två ut, en in!
Den väletablerade finske konstnären Akseli Gallen-Kallela har anslutit sig till Brücke och deltar med grafiska verk i en av gruppens turnerande utställningar. Både Nolde och Bleyl lämnar gruppen. Under året turnerar inte mindre än tre olika utställningar med Brückes verk runt om i Tyskland.
Kustnära måleri
Schmidt-Rottluff har under sommaren vistats i Dangast och Dangastermoor vid den tyska Nordsjökusten där Heckel gör honom sällskap under hösten. Kustlandskapet lämpar sig väl för deras färgstarka måleri och de planerar båda att återvända nästa sommar.
I Paris har Pablo Picasso nu färdigställt ”Les Demoiselles d’Avignon”.
Vad stort är i människan, det är att hon är en brygga och intet mål; vad älskas kan i människan, det är att hon är en övergång och en undergång. – Friedrich Nietzsche, ur "Så talade Zarathustra"
1908
Möte mellan tysk och fransk expressionism
I september visas Brückes tredje årliga utställning i Dresden, samtidigt med en presentation av franska fauvister som Paul Signac, Maurice de Vlaminck och Kees van Dongen. Fauvisternas expressionism kännetecknas av dekorativ skönhet och starka, klara färgfält.
Max Pechstein har beslutat sig för att lämna Dresden och flytta till Berlin. Han är dock alltjämt del av Brücke.
1909
Senaste nytt om Brücke
Den nederländsk-franske konstnären Kees van Dongen har anslutit sig till Brücke. Varken Edvard Munch, som för andra gången bjudits in, eller den franske fauvisten Henri Matisse har dock tackat ja till att bli medlemmar. Heckel och Kirchner har under sommaren vistats vid Moritzburgdammarna nära Dresden och målat nakna modeller i det fria. Schmidt-Rottluff har återigen rest till Dangast medan Pechstein vistats i fiskebyn Nida.
Modernismens genombrott i Sverige
I Stockholm har konstnärsgruppen De unga, också kallad 1909 års män, presenterat sina verk i en uppmärksammad utställning. Isaac Grünewald är en av medlemmarna. Utställningen beskrivs som modernismens genombrott i Sverige.
Futuristiskt manifest publicerat i Le Figaro
Det första futuristiska manifestet, signerat F. T. Marinetti, publicerades den 20 februari på första sidan av Le Figaro. Av manifestet framgår att futuristerna vill förkasta historien, hylla hastigheten, maskinen, våldet, ungdomen och industrin, och eftersträva en modernisering och kulturell föryngring av Italien.
Konstens konst, uttryckets ära och bokstävernas solsken, är enkelhet. – Walt Whitman
1910
Nationellt erkännande
På Ernst Arnolds galleri i Dresden presenteras Brückes konst parallellt med verk av både Paul Gauguin och Edvard Munch. Utställningen har fått uppmärksamhet också i Berlin och Brückes deltagande i Nya secessionens utställning under våren orsakar skriverier i pressen.
Ännu en sommar vid Moritzburg-dammarna
Otto Mueller har anslutit sig till Brücke. Heckel, Pechstein och Kirchner har tillbringat ännu en sommar vid Moritzburgdammarna. Med sig dit hade de bland andra sin unga modell Fränzi. Vistelsen har resulterat i ett stort antal teckningar och målningar.
Nystartat förlag och tidskrift i Berlin
Författaren och tonsättaren Herwarth Walden har i Berlin startat ett förlag och tidskrift under namnet Der Sturm. Tidskriften kommer att publicera artiklar om exempelvis den nya estetiken tillsammans med illustrationer av bland annat konstnärerna i Brücke.
Hård kritik mot Brückes konst
Brücke-gruppen, som nekats att delta i Berlinsecessionen, möter hård kritik för sina verk i den Nya secessionens utställning på Kunstsalon Maximilian Macht. ”Oöverträffat fult”, skriver en recensent och fortsätter: ”Sedan kommer vi till ett litet rum där några av verken skulle kunna vara uthärdliga om man stod långt, långt bort från dem – eller om man passerade dem i ett expresståg.”
Etnografiska museet återöppnar
Det etnografiska museet i Dresden öppnar på nytt. Genom koloniala räder har samlingarna vuxit betydligt de senaste åren. En snidad träbjälke från ögruppen Palau i Stilla havet väcker särskilt intresse hos Brücke och influerar flera av deras verk.
Utebliven komet-katastrof
Halleys komet har nu passerat jorden utan någon nämnvärd påverkan på livet. Den masshysteri som rått sedan det blev känt att kometens svans innehåller giftig cyanid, tycks ha kommit av sig.
1911
Senaste nytt om Brücke
Under året har Brücke ställt ut två gånger med Nya secessionen i Berlin. Heckel, Kircher och Pechstein har tillbringat även denna sommar vid Moritzburgdammarna och under hösten har både Kirchner och Schmidt-Rottluff flyttat till Berlin. Kirchner och Pechstein öppnar målarskolan MUIM-institutet, som ska visa sig bli kortlivad.
Der Blaue Reiter
I München startar målarna Wassily Kandinsky och Franz Marc tidskriften och utställningsverksamheten Der Blaue Reiter (Den blå ryttaren). Kandinsky publicerar också skriften Om det andliga i konsten. I jämförelse med Brücke är Blaue Reiter-konstnärernas expressionism i högre grad abstrakt.
Berlin, det innebär kamp, tragedi, naket liv, vilja, energi, brutalitet, styrka, nerver och ande. – Hans Kaiser, i den första monografin om målaren Max Beckmann, 1913
1912
Pechstein lämnar Brücke!
Pechstein har tackat ja till en inbjudan att ställa ut med Berlinsecessionen. Detta trots att Brücke, som betraktar sig som både en konstnärsgrupp och ett utställningskollektiv, gemensamt har beslutat att de inte ska delta. Efter ett sådant svek är det omöjligt för Pechstein att vara kvar i gruppen.
Marcel Duchamp har färdigställt ”Nu descendant l’escalier”, ett verk där stildrag från både kubism och futurism kombineras. Målningen väcker stor uppmärksamhet.
50 000 prostituerade på Berlins gator
Trots att prostituerade kvinnor betraktas som moraliskt förtappade, anses prostitution nödvändig för att tillmötesgå männens behov av sex utanför äktenskapet. Uppskattningsvis finns nu 50 000 prostituerade bara i Berlin.
Konflikt på Balkan
Flera stater på Balkan har gått samman för att bryta den allt svagare osmanska dominansen i området. Den 8 oktober bröt krig ut mellan det så kallade Balkanförbundet (Bulgarien, Grekland, Montenegro, Serbien) och det Osmanska riket.
1913
Kubism, futurism och orfism
Nya konstriktningar från Frankrike och Italien inspirerar våra tyska expressionister. Kubister som Pablo Picasso och George Braque bryter upp det konventionella bildrummet, futurister som Giacomo Balla fångar rörelse i uppbrutna perspektiv och orfister som Sonia och Robert Delaunay skapar helt abstrakta målningar i klara färger.
Splittring!
Brücke splittras på grund av oenigheter! Den 27 maj nåddes de passiva medlemmarna av beskedet om Brückes upplösning. Den utlösande faktorn är den bok, Chronik der KG Brücke, som Kirchner tog på sig att författa. Övriga medlemmar menar att den är alltför subjektiv och programmatisk och att Kirchner överdriver sin egen betydelse för gruppens utveckling.
I ett brev till Brücke-kollegan Cuno Amiet skriver Heckel:
Det har uppstått vissa meningsskiljaktigheter som förhindrar publiceringen av Chronik och som tvingar oss att upplösa Brücke-gruppen.
Ny konflikt på Balkan och risk för storkrig!
Det Osmanska rikets 500-åriga styre har avslutats i och med det så kallade Londonfördraget, som satte tillfällig punkt för Balkankriget – men den 16 juni bröt en konflikt ut på nytt. Stämningen i Europa är spänd och ett storkrig tycks alltmer oundvikligt.