Max Pechstein, Das gelbschwarze Trikot, 1910 Foto: Brücke-Museum, Berlin/Nick Ash © Max Pechstein/ Bildupphovsrätt 2024

Tysk expressionism

Konstnärsgruppen Brücke och modernismens början

21.9 2024 – 9.3 2025

Stockholm

Konstnärsgruppen Brücke utmanade det tidiga 1900-talets strikta ideal och traditionella värderingar. Genom färgstarkt måleri och förenklade former gav de uttryck för inre känslor, snarare än yttre verklighet. ”Tysk expressionism: Konstnärsgruppen Brücke och modernismens början” samlar för första gången i Norden, Tysklands viktigaste bidrag till den internationella modernismen.

Köp biljett

Ordinarie: 150 kr
Reducerad: 120 kr
Årskort: 375 kr

Fri entré för alla under 19 år och Klubb Moderna

Köp posters, kataloger och vykort från utställningen i Butiken!

Audioguide

Lyssna på audioguiden och få fördjupande kunskap om konstnärsgruppen Brücke.

Texterna i audioguiden är utsnitt ur utställningens katalog. De är skrivna av några av de främsta experterna på Brücke och tysk expressionism.

Audioguide: Tysk expressionism: Konstnärsgruppen Brücke och modernismens början

Konstnärsgruppen bildades 1905 i Dresden av fyra unga upproriska arkitekturstudenter. Med sitt kollektiva sätt att leva och arbeta bröt de radikalt mot tidens stränga moraliska normer och estetiska ideal. Brückes konst markerar början på den tyska expressionismen som med tiden blir Tysklands viktigaste bidrag till den internationella modernismen.

I ”Tysk expressionism: Konstnärsgruppen Brücke och modernismens början” möts måleri, teckning, akvarell, grafik och skulptur av Brückes fyra grundare Ernst Ludwig Kirchner, Fritz Bleyl, Erich Heckel och Karl Schmidt-Rottluff, samt av dem som anslöt senare: Emil Nolde, Max Pechstein och Otto Mueller.

För första gången ges nu den nordiska publiken möjlighet till ett djupare möte med konstnärsgruppen Brücke. – Iris Müller-Westermann, curator och senior intendent på Moderna Museet.

Känslor, människan och naturen

Brücke inspirerades av konstnärer som Paul Gauguin, Vincent van Gogh och Edvard Munch, och arbetade med motiv som människan och naturen.

De utvecklade ett färgstarkt måleri med förenklade former, uppbrutna perspektiv och stora färgfält som gav uttryck för känslor, snarare än att återge den yttre verkligheten.

Gruppen målade porträtt och självporträtt, ägnade mycket tid åt nakenstudier samt skildrade tillvaron i ateljén där liv och konst smälte samman. Genom deras flytt till huvudstaden Berlin 1911 kom även storstadslivet i fokus.

Efter åtta år tillsammans och närmare åttio gemensamma utställningar, upplöstes gruppen 1913.

målning i starka färger
Karl Schmidt-Rottluff, Deichdurchbruch, 1910 Foto: Brücke-Museum, Berlin/Nick Ash © Karl Schmidt-Rottluff/ Bildupphovsrätt 2024
Ernst Ludwig Kirchner, Artistin, 1910 Foto: Brücke-Museum, Berlin/Nick Ash
Erich Heckel, Männerbildnis, 1919 Foto: Brücke-Museum, Berlin/Roman März © Nachlass Erich Heckel, Hemmenhofen/ Bildupphovsrätt 2024

Bilder

utställningsrum
Installationsbild från "Tysk Expressionism". Foto: My Matson/Moderna Museet
affischer från Brückes utställningar
Ett urval av affischer från Brückes utställningar. Uppifrån: Max Pechstein, 1906. Fritz Bleyl, 1906. Max Pechstein, 1909. Foto: My Matson/Moderna Museet
Ernst Ludwig Kirchner, Måsjägare, 1912 Städel Museum, Frankfurt am Main Property of the Städelscher Museums-Verein e.V. Foto: My Matson/Moderna Museet
Installationsvy. I förgrund: Ernst Ludwig Kirchner, Danspar, 1914. Brücke-Museum, Berlin. Foto: My Matson/Moderna Museet.

Kalender

målning i starka färger
  • Guidad visning
  • På engelska

Tysk expressionism

målning i starka färger
  • Guidad visning
  • På svenska

Tysk expressionism

målning i starka färger
  • Guidad visning
  • På svenska

Tysk expressionism

Mer om utställningen