Moment – Lina Selander
14.11 2015 – 28.2 2016
Lina Selanders filmer och installationer kan förstås som kompositioner eller tankemodeller, där idéer och förhållanden viktas och prövas. Det kan handla om relationen mellan minne och perception, fotografi och film eller språk och bild. Filmernas precisa, rytmiserade klippning och ljudsättning skapar sin egen tidslighet och sitt eget starka inre tryck. Selanders verk återkommer till en fascination inför de fenomen och teknologier som möjliggjort bild, och på så vis låtit historien dokumenteras.
Lena Essling, curator
I filmerna återkommer montaget som en metod för att ställa bilder mot varandra, som samtidigt inbegriper möjligheten till en förlust av innehåll. Bild möter text i ett flöde där betydelser uppstår ur det till synes orelaterade, som ekon genom och mellan verken.
Selanders verk utgör ett tätt arkiv av iakttagelser, ibland i dialog med annan film, konst eller litteratur. De går ofta tillbaka på historiska eller ideologiska brytpunkter, där ett system eller en fysisk plats faller samman och något nytt tar form. Om hennes utställning på Biennalen i Venedig beskriver en rörelse mellan utopi och kollaps, möter vi här tre verk som närmare prövar idéer om gränser – faktiska såväl som bildliga.
Timmarna som rymmer formen (ett par dagar i Portbou) (2007)
Installationen Timmarna som rymmer formen (ett par dagar i Portbou) (2007) tar som sin utgångspunkt den tysk-judiske filosofen Walter Benjamins sista anhalt på flykt undan nazistregimen hösten 1940. Han tog sitt liv i gränsstaden Portbou, vars postering mot Spanien stängdes den dag han anlände, för att åter öppnas dagen därpå. Bilderna är en dokumentation från Selanders eget besök i staden, till vilka en röst i behärskad, saklig ton återger fragment från vittnesmål om flykt och utsatthet.
Verkets uppbrutna form – rumsligt, tidsligt och medialt – är i sig ett montage i Benjamins anda. Eftersom filmen har en annan längd än rullbandspelarens ljudspår blir varje loopad visning annorlunda, en instabilitet som blottar konstruktionen bakom filmmediets berättande. Godtyckligheten i hur historien vävs bortom konstnärens och betraktarens kontroll visar på en hisnande öppenhet; varje läsning måste vara ny, varje erfarenhet annorlunda. En gräns kan vara stängd den dag du brister, bara för att åter öppna dagen därpå.
The Offspring Resembles the Parent (2015)
The Offspring Resembles the Parent (2015) relaterar till iakttagelsen att minne är ofrånkomligt kopplat till ekonomi, i bemärkelsen ett kapital vi förvaltar. Verket hämtar sin titel ur Aristoteles Politiken, som argumenterar för det onaturliga i att pengar förräntas, eftersom de i motsats till boskap eller gröda inte kan fortplanta sig: ”Pengar existerar inte av naturen utan av lagen”.
Filmen fokuserar på de bilder som använts för att gjuta liv i sådant själlöst kapital, främst nödsedlar från 1920-talet. Dessa sedlar trycktes upp under perioder av djup kris eller för enklaver utan färdiga former; som ghetton, koncentrationsläger eller kolonier. De är ofta visuellt dramatiska och laddade med mellankrigstidens revanschistiska propaganda. I de mjukt kolorerade kolonialsedlarna väcks en annan tid till liv, vars fatala imperieprojekt delvis skulle lägga grunden för vårt eget välfärdssamhälle. Verket kan ses som en betraktelse över fiktiva ekonomier, slumrande makt, blind underkastelse och en hyperinflation av värden – mänskliga och monetära.
Around the Cave of the Double Tombs (2010)
Filmen Around the Cave of the Double Tombs (2010) bygger på material från konstnärens resor på Västbanken, främst Hebron, en stad präglad av våldsamma och till synes olösliga konflikter. Här finns de symbolladdade gravkamrar som Abraham ska ha inrättat för de bibliska patriarkerna; Abraham som också har en roll som en av islams viktigaste förkunnare. Selanders film registrerar i tystnad: en museimodell av Jerusalems gamla stadsmurar, säkerhetskontrollen vid Ibrahimi-moskén, sliten arkitektur och gatukonst från en av världens mest medieexponerade platser. Kameran panorerar galler satta över gränderna i den palestinska basaren, till skydd mot föremål inkastade av omkringboende fundamentalistiska judiska bosättare. Ett raster skymmer ljusschaktet, ett skuggspel av tillhyggen separerar två grupper av människor.
Filmen undersöker kraften hos den emblematiska bilden av en plats och en konflikt, utan att skildra eller tolka. Bilderna och texten liknar de återfunna och sammanförda föremålen från en utgrävning; en scen där vi aldrig får sammanhanget helt klart för oss, utan lämnas med brottstycken.
Om Lina Selander
Lina Selander är född 1973 i Stockholm där hon bor och arbetar. Selanders verk har visats på Iniva (Institute of International Visual Arts), London; Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, Stockholm; Moderna Museet, Stockholm; VOX – Centre de l’image contemporaine, Montréal, och i internationella grupputställningar som Venedigbiennalen 2015; Kievbiennalen 2015, Seoul Media City Biennale 2014; Manifesta 2012 i Genk, Belgium; Bukarestbiennalen 2010; samt på Haus der Kulturen der Welt, Ber
Moderna Museet presenterar Lina Selander på Venedigbiennalen 2015
Selander representerar Sverige med separatutställningen Excavation of the Image – Imprint, shadow, spectre, thought i den Svenska Paviljongen på biennalområdet Arsenale. Läs mer om Lina Selander på Venedigbiennalen 2015