Installationsvy Skrivet i ljus - tidig fotografi, Moderna Museet Malmö, 2018 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet

6.9 2018

Upptäck Skrivet i ljus – tidig fotografi

Under fyra tillfällen i höst kan du som besökare djupdyka i utställningen Skrivet i ljus – tidig fotografi. Det blir både historiska tillbakablickar och samtida inslag. Bland annat blir det en curatorvisning med Anna Tellgren den 15 september och i november gästar oss Joachim Koester, som medverkar med installationen Message From Andrée, i ett konstnärssamtal.

Utställningen Skrivet i ljus – tidig fotografi tar sin utgångspunkt i Moderna Museets samling av fotografi från 1800-talets andra hälft med verk av några av historiens mest framträdande och fascinerande fotografer.

Först ut den 15 september kl 15 blir det en curatorvisning med Anna Tellgren, som curaterat utställningen tillsammans med Andreas Nilsson. Anna Tellgren är fil. dr och intendent för fotografi och forskningsledare vid Moderna Museet i Stockholm, och har producerat ett stort antal utställningar.

Den 25 oktober kl 16.30 kommer Eva Dahlman att ge en föreläsning om kvinnliga fotografer med fokus på Rosalie Sjöman, som visas i utställningen, och flera andra kvinnliga fotografer som var verksamma under denna period. Eva Dahlman är fotohistoriker, etnolog och vice ordförande i Centrum för fotografi. Hon forskar om kvinnliga fotografer och tillsammans med Magnus Bremmer arbetar hon med en bok om kvinnor bakom kameran 1845-1945.

Utställningen innehåller även ett samtida tillägg i form av Joachim Koesters installation Message From Andrée (2005). Den 8 november kl 16.30 ger Joachim Koester ett konstnärssamtal där han berättar om sin konstnärliga praktik. Joachim Koester är baserad i Köpenhamn. Under hösten 2018 presenterar Statens Museum for Kunst hans separatutställning Patterns, Shimmers Scenes.

Ett hett tips för den som är intresserad av tekniken i fotohistorien är visningen av tidiga fototekniker den 11 november kl 14. Moderna Museets fotografikonservator Teresa Mesquit kommer då att göra en djupdykning i några av den tidens stora innovationer utifrån fotografierna som visas i utställningen. Från pappersnegativet via bilder på metall och glas till handkolorerade tekniker som användes för att ge liv åt fotografiska porträtt.

Ytterligare information

Publicerad 6 september 2018 · Uppdaterad 6 september 2018