Kvällsexteriör av Moderna museet Malmö.

Foto: Linnea Svensson Arbab/Moderna Museet

11.9 2020

Malmö Gallerinatt blir Gallerivecka

Gallerinatten är en årlig konstfest som ger dig chansen att upptäcka Malmös rika konstscen – från konstinstitutioner till gallerier och tillfälliga initiativ. För att undvika folkfest och trängsel har Gallerinatten i år förvandlats till en Gallerivecka. Vi deltar självklart och mellan 25–27 september utökar vi dessutom våra öppettider, fram till kl 18 varje dag.

Konstfrämjandet Skåne, som arrangerar Gallerinatten, ser det ändrade upplägget på grund av coronaviruset som en möjlighet att tänka i nya banor och det uppskattade arrangemanget har därför en lite annorlunda form i år. På Moderna Museet Malmö kan du ta del av den rika utställningen ”Hilma af Klint – Konstnär, forskare, medium” som visas i hela museibyggnaden. Med lite mer generösa öppettider utökar vi möjligheten att se utställningen. Du kan besöka oss fram till kl 18 den 25 – 27 september.

Under veckan har vi även en programpunkt inom ramen för föreläsningsserien KHM x MMM. Den 24 september kl 17 kommer Lea Porsager till museet för att berätta om sitt konstnärskap, som bl.a. gick att uppleva i Modernautställningen 2014. Denna hösten presenteras Lea Porsager i stort format i en separatutställning på Moderna Museet i Stockholm.

I vårt café, som drivs av Bröd och Vänner, kan du njuta av något sött, salt eller uppfriskande och under Galleriveckan har de också extraöppet precis som museet.
Varmt välkommen!

Publicerad 11 september 2020 · Uppdaterad 8 februari 2024