Målning av Hilma af Klint.

Hilma af Klint, Duvan, nr 7, 1915 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

28.2 2020

Byggperiod pågår: nu förbereder vi för Hilma af Klint!

Den 10 mars till 3 april pågår installationsarbete inför öppningen av ”Hilma af Klint – Konstnär, forskare, medium”. Under denna period är alla utställningssalar i museet stängda. Det går att besöka vårt café och butik under vardagarna. Missa inte att gå med på konstnären Hanni Kamalys konstvandringar ”Markings”, som vid fyra tillfällen under byggperioden inleds och avslutas vid museet!

Hilma af Klints verk kommer att presenteras utifrån nya infallsvinklar. Urvalet undersöker konstnärens forskning om naturen och hur den synliga och osynliga världen är sammankopplade. Konstnärens egna reflektioner över sitt skapande och dess olika metoder berörs också. Utställningen blir en av de mest omfattande som vi visat – hela huset kommer att intas av Hilma af Klints verk och förvandlas till hennes tempel. Därför behöver vi under installationsperioden ha stängt i alla våra utställningssalar. Detta gör att vi ändrar våra öppettider och erbjuder ett något annorlunda upplägg för våra besökare under tiden.

För dig som är nyfiken på Malmös offentliga konstverk och stadsrum, så arrangerar vi Markings – performativa konstvandringar med konstnären Hanni Kamaly. Genom Kamalys spännande research får vi syn på historiska kopplingar och maktrelationer som format staden, den egna självbilden och synen på ”den Andre”.
Den 4 april öppnar äntligen ”Hilma af Klint – Konstnär, forskare, medium” och då återgår vi till våra vanliga öppettider: tisdag–onsdag kl 11–17, torsdag kl 11–19, fredag–söndag kl 11–17. Måndagar stängt.
Mer information om Hilma af Klint finns på vår utställningssida.

Publicerad 28 februari 2020 · Uppdaterad 17 april 2020