Målning av Hilma af Klint

Hilma af Klint, De tio största, nr 7, Mannaåldern, 1907 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

6.5 2020

Moderna Museet Malmö hemifrån

Du vet väl att det finns mycket att upptäcka i våra digitala kanaler? På vår webb finns det många möjligheter att såväl bilda sig som att blicka tillbaka på utställningar som passerat. Här kommer några tips på sådant du kan ta del av på distans!

Botanisera på vår webb

Varför inte läsa curator Andreas Nilssons essä som djupdyker i Merike Estnas säregna konstnärskap eller lära dig mer om fotografiska material och tekniker som visades i utställningen ”Skrivet i ljus”? Kanske besökte du utställningen ”Blue Is the Color of Your Eyes” men hann aldrig läsa foldern? På vår webb kan du läsa om Louise Bourgeois och alla andra konstnärer som deltog i utställningen. Vill du förkovra dig i Malmös historia? Läs då Clemens Altgårds essä om Malmös utveckling under perioden 1968–1988, som han skrev då han curerade utställningen ”Malmö Brinner” tillsammans med Ola Åstrand.

Moderna Museet Malmö på YouTube

De första filmerna på vår YouTubekanal lades upp redan i samband med att museet invigdes 2009. Kanalen fungerar på så vis som ett digitalt arkiv, och även om inte alla utställningar finns dokumenterade med rörlig bild ligger många av våra mest välbesökta och uppskattade utställningar där. Som ”Francesca Woodman. Om att vara en ängel.”, ”Ulf Rollof – Akut”, ”PUBLIC MOVEMENT – Om konst, politik och dans”, ”Warhol 1968” och ”Rosemarie Trockel – Det lika olika”, bara för att nämna några.

Minns du när vår Turbinhall förvandlades till en sakral körsal med inspiration från Marina Abramovic? Eller när vi kunde följa nio män som sakta sprang genom Malmö, i konstnären Eglė Budvytytės performance ”Choreography for the Running Male”? Här nedan ser du ett axplock av våra filmer. Gå in på vår YouTubekanal för att se fler.

Seminarieserie på YouTube

Tematiken i utställningsprojektet ”Sensing Nature from Within” är kanske mer aktuellt än någonsin tidigare. Visste du att hela seminarieserien ligger ute på vår YouTubekanal? Där kan du ta del av samtliga seminarier som har rubrikerna ”Om samhörigheten mellan människa och berg”, ”Kan naturen ha rättigheter”, ”Listen to the Trees and Talk with the Flowers” och ”Inner Transformation for a Sustainable World”.

10-årsjubileum

Eller varför inte titta på vår jubileumsfilm, som vi producerade i samband med att Moderna Museet Malmö firade tio år 2019? Kanske sveper utställningar eller programpunkter förbi som just du minns extra väl?

Publicerad 6 maj 2020 · Uppdaterad 19 maj 2020