Målning av Hilma af Klint

Hilma af Klint, Altarbild, nr 1, 1915 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

1.7 2020

Hilma af Klint – Konstnär, forskare, medium förlängs till 21 februari 2021

Efter att ha inletts med en stängningsperiod på drygt två månader kunde ”Hilma af Klint – Konstnär, forskare, medium” äntligen öppna den 16 juni. Som ett led i museets åtgärder med anledning av coronaviruset begränsas antalet som släpps in lokalerna. Med tanke på det stora intresse som visats för att ta del av Hilma af Klints konstnärskap, och för att ge fler möjlighet att besöka utställningen, förlängs den fram till 21 februari 2021.

”Hilma af Klint – Konstnär, forskare, medium” skulle ha öppnat den 4 april i år. Men på grund av situationen med coronaviruset fick museet stänga helt redan den 19 mars. Under drygt två månader hängde konsten på väggarna i salar helt tömda på besökare.

När Moderna Museet Malmö äntligen kunde öppna igen den 16 juni mottogs utställningen med fantastiska recensioner och ett stort intresse för att besöka den. Eftersom restriktioner fortfarande gäller i Sverige för exempelvis resor och sammankomster begränsas antalet besökare som vistas i museet.

–Detta innebär i praktiken att mycket färre kan uppleva denna omfattande utställning än om vi hade haft öppet som vanligt. Som curator och museichef tycker jag att detta är väldigt tråkigt eftersom jag vet hur stort intresse det finns för att se utställningen och uppleva Hilma af Klints konst i verkligheten, säger Iris Müller-Westermann.

Nu ger Moderna Museet Malmö det glädjande beskedet att utställningen förlängs och kommer att visas fram till 21 februari 2021.

–Jag hoppas att denna förlängda utställningsperiod ger våra besökare möjlighet att planera sitt besök i lugn och ro och även möjlighet att komma tillbaka. Förhoppningsvis kan även internationella besökare så småningom ta del av denna exceptionella presentation. Utställningen presenteras enbart på Moderna Museet Malmö och visas inte på flera platser därefter. Detta är verkligen ett unikt tillfälle, säger Iris Müller-Westermann.

Förlängningen av ”Hilma af Klint – Konstnär, forskare, medium” innebär att kommande utställningar flyttas fram. Zvi Goldstein kommer att visas 27 mars–29 augusti 2021. Den 27 mars öppnar också en presentation med verk ur Moderna Museets samling.

Publicerad 1 juli 2020 · Uppdaterad 15 juli 2020