11.3 2011

Världspremiären av Ken Jacobs nya film!

Moderna Museet är stolt över att kunna presentera världspremiären av Ken Jacobs nya film Night and Day på sin YouTube-kanal. Det är första gången Ken Jacobs väljer att presentera en film på detta tillgängliga sätt.

I samarbete med Moderna Museet presenterade Xposeptember en filmperformance, Time Squared, med den amerikanske experimentfilmaren Ken Jacobs i Moderna Museets biograf. Ken Jacobs har varit en förgrundsgestalt inom den amerikanska experimentfilmen sedan 60-talet. Bland hans mer kända produktioner kan nämnas Blonde Cobra (1963) och Tom, Tom, The Piper’s Son (1969). Bland de senare produktionerna intar Star Spangled to Death (2004, USA), en nästan 7 timmar lång film baserad på arkivmaterial, en särställning. Hans båda filmer CAPITALISM: Slavery (2006) och CAPITALISM: Child Labor (2006) visades i utställningen Image at Work på Rumänska kulturinstitutet. Dessa båda verk bygger på en digital vidareutveckling av konstnärens berömda filmperformances.

Time Squared ingick i Image at Work är ett projekt initierat av Xposeptember.

Day and Night – Ken Jacobs

Publicerad 11 mars 2011 · Uppdaterad 1 oktober 2019