Klara Lidén, Paralyzed, 2003 © Klara Lidén. Ur Moderna Museets samling. DVD, 3:05 min

24.8 2011

Moderna Museet deltar i Parabola

Moderna Museet deltar i Parabola, en helt ny festival för konstfilm och performance. Parabolas ambition är att fånga upp verk från hela världen och bland annat presenteras en serie verk som tar sin utgångspunkt i händelserna den 11 september 2001.

Festivalen äger rum i Tenstas ny kulturhus Tensta Träff den 3 september 2011 i samband med Tensta marknad och festen Eid El Fitr som avslutar Ramadan.

Moderna Museet program visas kl 18–19 och är hämtat ur museets film- och video arkiv. Programmet kretsar kring filmer av svenska konstnärer, där performativa inslag och musik är gemensamt tema. Här finns både subversiva och socio-politiska uttryck, medan andra filmer mer kontemplerar sakernas tillstånd.

Programmet sträcker sig från 1980 fram till 2003 och inleds med en tidig ”musikvideo” av Carsten Regild, Konst är dyrbarare än korv, i vilken flera kända svenska musiker figurerar. Och programmet avslutas med Paralyzed, ett verk av konstnären Klara Lidén som just nu har en pågående soloutställning i Moderna Museet. Dessutom visas verk av Lova Hamilton, Annika Ström, Lisa Strömbeck, Cecilia Lundqvist, Pål Hollender, Petra Lindholm och Catti Brandelius. Programmet presenteras av Catrin Lundqvist, Moderna Museet.

Ur Moderna Museets samling visas

Konst är dyrbarare än korv, Carsten Regild, 1980, 12 min
Phanerogamous, Lova Hamilton, 1999, 6,30 min
Artistmusical Annika Ström, 1997, 14 min
Lady in Red, Lisa Strömbeck, 1996, 4 min
Souvenir, Cecilia Lundqvist, 1999, 2 min
Vinare, Pål Hollender, 1996, 4 min
Idag Stiger Solen Fem Prick, Petra Lindholm, 2002, 7 min
Ellen Key, Catti Brandelius, 2001, 4 min
Paralyzed, Klara Lidén, 2003, 3,15 min

Parabola festivalen presenterar också

Videoagenterna Twochange visar programmet Personal Aspects on an Unstable World med filmer som A Look Back, en film av Ninar Esber, behandlar 2006 års krig i Libanon. Personerna i videon berättar om sina erfarenheter under och efter bombattacken på restaurangen Mike´s Place.

Blot och Swedish Subterranean Movie Company presenterar Ingmar Bergmans Smultronstället via Uganda. En unik och stillsamt spektakulär screening av Bergmans klassiker konstnärligt dubbad till ugandiska av simultantolken VJ Kiwa.

No budget performance presenterar platsspecifika performanceverk av bland andra Lisa Gideonsson, Gustaf Londre, Hiroko Tsuchimoto, Denis Romanovski, Tippi Tillvind, Johannes Bergmark, Irina Anufrieva och Dmitri Plax. Konstnären Paula Urbano visar programmet Parallella världar och Camila Figensschou presenterar fyra lite längre verk från Norge, bland annat filmen Human av Thomas A Østbye, en studie i vad som gör en människa mänsklig när hon rycks ur alla sammanhang.

Publicerad 24 augusti 2011 · Uppdaterad 12 augusti 2019