John-Peter-Nisson_F_Martin-Lindeborg_1500x1000 John Peter Nilsson, 2011. Foto: Martin Lindeborg

15.12 2011

John Peter Nilsson ny chef för Moderna Museet Malmö

John Peter Nilsson blir ny chef för Moderna Museet Malmö. Han arbetar i dag som intendent vid Moderna Museet i Stockholm, och tillträder tjänsten den 1 mars 2012.

John Peter Nilsson (född 1957) har arbetat på Moderna Museet i Stockholm sedan 2004 och har ansvarat för några av museets mest uppmärksammade utställningar – Dalí Dalí med Francesco Vezzoli som slog publikrekord 2009 och Klara Lidén, som fick ett hedersomnämnande på årets upplaga av Venedigbiennalen. Genom att kombinera banbrytande och breda konstnärskap har utställningarna som John Peter Nilsson curerat uppmärksammats och uppskattats av såväl kritiker som publik. Han har en bakgrund som konstkritiker och chefredaktör för flera konsttidskrifter, bland annat NU: The Nordic Art Review.

– John Peter Nilsson är en av Sveriges mest rutinerade och etablerade konstpersonligheter. Med sin internationella inriktning och speciella kunskaper om regionen är han den person som vi vill stärker Moderna Museets närvaro i Skåne och även på andra sidan sundet, menar Daniel Birnbaum, överintendent, och Ann-Sofi Noring, vice museichef, Moderna Museet.

Uppdraget som chef för Moderna Museet Malmö är att fortsätta profilera verksamheten på ett självständigt sätt, skapa fler samarbetsmöjligheter inom Moderna Museet och med externa parter, samt att öka museets närvaro och attraktionskraft i Öresundregionen.

– Moderna Museet Malmö befinner sig mitt i en region av häpnadsväckande utveckling och förändring. Jag ser fram emot att tillsammans med personal och samarbetspartners höja trycket ännu mer, säger John Peter Nilsson.

Moderna Museet har ett nationellt uppdrag att samla, bevara, visa och förmedla 1900- och 2000-talskonsten i alla dess former. Att ett museum finns på två platser är en unik möjlighet att tillgängliggöra en av norra Europas främsta samlingar för en större publik. Moderna Museet Malmö kommer fortsatt att producera egna utställningar med samtida konstnärskap parallellt med experimenterande utställningar som tar utgångspunkt i museets unika samling. De utställningar som produceras i Malmö ska kunna turnera vidare till Moderna Museet i Stockholm och andra platser i Europa och världen. Ett exempel är den planerade utställningen med den iranska konstnären Tala Madani som efter att ha visats i Malmö 2013 går vidare till Moderna Museet i Stockholm.

John Peter Nilsson tillträder tjänsten som chef för Moderna Museet Malmö den 1 mars 2012. Vid sidan av sitt chefskap kommer John Peter Nilsson under 2012 att curera museets största produktion – SUPERSURREALISM. Uppdraget är ett treårigt förordnande.

Publicerad 15 december 2011 · Uppdaterad 4 mars 2016