24.7 2012

Patti Smith i samtal på Moderna Museet

Moderna Museet inleder i sommar ett samarbete med musikarrangören Luger. Som ett första steg i samarbetet hålls ett antal samtal på Moderna Museet med flera av de världsartister som deltar i festivalen Stockholm Music & Arts på Skeppsholmen 3–5 augusti 2012.

Första helgen i augusti står starka artister och ett initierat konstprogram i centrum då festivalen Stockholm Music & Arts arrangeras på Skeppsholmen. Moderna Museet och Luger i samarbete med Tensta Konsthall och Arkitekturmuseet arrangerar samtal med artister som Patti Smith.

Förutom samtalet i auditoriet på Moderna Museet blir det flera spelningar, en performance och en trumstuga i Bucky Dome i trädgården. Festivalbesökarna får dessutom fritt inträde till museet mellan kl. 10 och 13 alla dagar under festivalen mot uppvisande av festivalband.

Festivalpass eller entrébiljett till Moderna Museet gäller som inträde till samtalet i Auditoriet. Plastbiljett behövs. Först till kvarn. Begränsat antal platser (300). Inget förköp. Fri entré till aktiviteterna i Bucky Dome.

Schema för evenemang på Moderna Museet och i Bucky Dome i samband med Stockholm Music & Arts

Fredag 3/8

Kl 15–15.45: Samtal mellan Patti Smith, Marie-Louise Ekman och Ika Johannesson. Auditoriet.
Samtalet ingår i entrébiljett till Moderna Museet eller biljett till Stockholm Music & Arts för fredagen den 3 augusti. OBS! Platsbiljett behövs. Hämtas på plan 2 (en trappa ned från huvudentrén) på Moderna Museet från kl 12.00 fredagen den 3 augusti. Begränsat antal platser. Först till kvarn.

Kl 15–16.45: Öppen trumstuga med Kristina Aspeqvist. Bucky Dome.

Kl 17–17.45: Samtal mellan Marianne Faithful, Sofia Hultin (Hägerstens Botaniska) och Ika Johannesson. Bucky Dome.

Kl 18: Performance med Publik Movement Positions. Exercisplan

Kl 18.15: Konsert med New Humans. Bucky Dome

Kl 19.15:  Performance med Hassan Khan. Bucky Dome

Kl 20.30: Performance Revolution Poetry

Lördag 4/8

Kl. 14–22: Festen på Gärdet (på Skeppsholmen).
Bucky Dome.

Stefan Tcherepnin: Performance Sweet talk består av nykomponerade stycken av och med New York-baserade konstnären/kompositören Stefan Tcherepnin.

Gustav Ejstes med vänner: Gustav Ejstes, som vanligen är den musikaliska hjärnan bakom psykedeliska nyproggbandet Dungen är ett stort fan av hip hop och turntablism. Till Festen på Gärdet (på Skeppsholmen) kommer han med några vänner och spelar med sitt experimentella scratchingprojekt.

Mackaper: Mackaper startade som en orgelduo bestående av Per Nyström och Markus Hulthén. Från att ha byggt upp sin ljudbild av vemodiga melodier från vintageorglar med inbyggda trummaskiner har deras sound med åren blivit allt mer organiskt och numera uppträder de oftast som ett fullskaligt band, något de även kommer att göra denna kväll. Mackapers sound kan beskrivas som en säregen blandning av svenskt vemod, tysk monotoni, tät psykedelia och en smula dub.

Estroboscorpio: Oskar Moberg samt William Carlstedt är tillsammans Estroboscorpio, lika delar elektro-organisk, psykadelisk industri och proto-punk-noise. Med smattrande trummaskiner, fuzzbass, MS20-noise, ylande sång, överstyrd orgel, blinkande stroboskop och skrikande feedback är de en hypnotisk liveupplevelse.

Festen på Gärdet (på Skeppsholmen) samarbetar med DKTUS som kommer vara närvarande på olika sätt under dagen.

Söndag 5/8

Kl 10.30-11.45 Fridfull Yoga. 100 kr betalas till yogaläraren

Kl 12-15: Öppen repetition med Stockholm Vodou Kvintett. Bucky Dome.

Kl 16: Konsert med Stockholm Vodou Kvintett (medlemmar ur Stockholm Vodou Orchestra) och konsthappening. Bucky Dome.

Med reservation för ändringar.

Publicerad 24 juli 2012 · Uppdaterad 12 augusti 2019