Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

15.5 2014

Stockholm Literature fortsätter två år till

Den 24–26 oktober 2014 är det dags för den andra upplagan av den internationella litteraturfestivalen Stockholm Literature | Moderna Museet. Moderna Museet är festivalens huvudpartner och har tillsammans med den arrangerande föreningen Stockholms Litteraturfestival dessutom kommit överens om att fortsätta med en tredje festival 2015.

– Litteraturfestivalen på Moderna Museet var en succé när den genomfördes för första gången i höstas. Det är väldigt inspirerande med lyckade möten mellan konstarterna, något som inte minst festivalens besökare gav uttryck för. Vi ser mycket fram emot festivalens fortsättning, säger Ann-Sofi Noring, vice museichef Moderna Museet.

Programmet för Stockholm Literature | Moderna Museet kommer att presenteras efter sommaren. Festivalen utlovar möten mellan litteratur, konst och vetenskap i form av samtal, uppläsningar och performance.

– Vi läser redan nu tänkbara internationella författare som kan komma att gästa oss i höst. Festivalen kommer förhoppningsvis att behålla sin intima och avslappnade karaktär, samtidigt som den bjuder på givande och utvecklande möten mellan författare och konstnärer, regissörer eller musiker, säger Stefan Ingvarsson, programansvarig.

Stockholm Literature | Moderna Museet anordnas av den ideella föreningen Stockholms Litteraturfestival med Moderna Museet som huvudpartner. Festivalens genomförande är tätt sammankopplat med andra aktörer, föreningen har inlett en dialog med gamla och nya finansiärer och samarbetspartners. Föreningens styrelse 2014 består av Jonas Modig (ordförande), Kerstin M Lundberg, Ann-Louise Gustafsson, Magnus Florin, Anders Bodegård och Ann-Sofi Noring. 2014 utformas festivalens program av Stefan Ingvarsson och Yukiko Duke tillsammans med Moderna Museets intendent Catrin Lundqvist, som ansvarar för festivalens konstinslag. Producent för årets festival är Malin Nasiell.

Stockholm Literature | Moderna Museet anordnades för första gången 26-27 oktober 2013 av den ideella föreningen Stockholms Litteraturfestival med Moderna Museet som huvudpartner. Övriga samarbetspartners var: Albert Bonniers Förlag, Atlantis, Ersatz, Natur och Kultur, Norstedts, Pequod, Rámus, Sekwa, Wahlström och Widstrand, Weyler, Dramaten& och Moderna Museets Vänner. Festivalen genomfördes med stöd från: Stockholms stad, Statens kulturråd, Svenska Akademien, The Barbro Osher Pro Suecia Foundation, Goethe-Institut Schweden, Kanadas ambassad och Norges ambassad.

Stockholm Literature | Moderna Museet 2013

Se föreläsningar från Stockholm Literature | Moderna Museet 2013 på ur.se