9.12 2014

Konst kan vara… lekfull!

Moderna Museets egen bok för barn och vuxna!

Konst – titta upptäck gör är en bok om att titta på konst och att skapa själv. Presentationer av konstverk och konstnärer varvas med praktiska tips och inspiration för eget skapande. Gör din egen skissbok, blanda äggtemperafärg, fotografera, klipp collage, sticka graffiti, eller kasta en fröbomb.

Både internationella och svenska konstnärer presenteras, bland andra Henri Matisse, Karin Mamma Andersson, Salvador Dalí och Niki de Saint Phalle.

Köp den i vår butik, webshop eller låna boken i kassan och ha med er den under besöket. Flera av verken i boken visas just nu i Moderna Museets samling.

Bästa barn- och ungdomslitteratur 2014

Konst – titta upptäck gör är nominerad till BULT:s årliga debutantpris Slangbellan för bästa debutbok i kategorin barn- och ungdomslitteratur 2014 med motiveringen:

En bok som genom sin fördomfria och initierade syn på konstbegreppet är en trampolin ut i konstrymden. Man lockas ständigt att lägga den ifrån sig för att pröva de konstnärliga impulser läsandet ger. En bok som öppnar gränser och inte lämnar någon utanför.

Konst – titta, upptäck, gör är en härlig bok om konst, till inspiration, kunskap och glädje.
Bibliotekstjänst

Publicerad 9 december 2014 · Uppdaterad 27 november 2015