Mirage

Anna Asplind, Mirage, 2017 © Anna Asplind

3.10 2017

Fotoworkshop om fotografi som medium i samtida konst

Vi delar dagligen fotografiska bilder via internet och våra mobiler. Men vad är egentligen fotografi? Och när blir fotografiska bilder konst? Välkommen till en workshopserie för dig mellan 17 och 25 år som vill lära dig om fotografi.

I fyra olika workshops får du möjlighet att lära dig om fotografi med några av de mest spännande konstnärerna i Sverige idag. Varje konstnär håller i två workshoptillfällen var. Moderna Museets konstpedagog Kristoffer Svenberg håller i en inledande presentation med olika perspektiv på fotografi som medium i samtida konst. Det krävs inga förkunskaper för att vara med, alla mellan 17 och 25 år är välkomna med anmälan.

Två tillfällen med varje konstnär

Vid första tillfället får du lyssna på när respektive konstnär berättar om sitt konstnärskap och perspektiv på fotografi. Sedan får du en fotouppgift att lösa till nästa tillfälle. Uppgifterna är praktiska och du ska skapa egna bilder utifrån de olika konstnärernas teman och instruktioner.

Onsdagar och fredagar hösten 2017

Introduktion Kristoffer Svenberg, konstpedagog: Fotografi som medium i samtida konst
Onsdag 1 nov kl 18–21

Carl Johan Erikson: 10°C – klimatoro och fotografi
Fredag 3 november kl 18–21
Ons 15 november kl 18–21

Anna Asplind: Mörka rums magi och analoga realtidsprojektioner
Ons 8 november kl 18–21
Fre 17 november kl 18–21

Hannah Modigh: Närvaro av en frånvaro
Ons 22 november kl 18–21
Ons 29 november kl 18–21

Jonas Esteban Isfält: En snabb bok
Ons 6 december kl 18–21
Ons 13 december kl 18–21

Använd gärna egen kamera

Använd gärna egen kamera eller mobiltelefon. På museet finns begränsat antal kameror som går att låna vid specifika tillfällen.

Anmäl dig med ett mail senast 29 oktober

Det krävs inga förkunskaper för att vara med, alla mellan 17 och 25 år är välkomna med anmälan. Begränsat antal platser. Gör ett första, andra och tredjehandsval för vilka workshops du vill vara med i. Du har sedan möjlighet att bli antagen till workshops med två av konstnärerna.

Maila namn, ålder, telefonnummer och adress och skriv några rader om dig själv och hur du intresserar dig för fotografi, till Kristoffer Svenberg, konstpedagog: k.svenberg@modernamuseet.se

Sista anmälningsdag 29 oktober 2017.

Publicerad 3 oktober 2017 · Uppdaterad 26 oktober 2017