Bucky Dome, 2012. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

EMS live i Bucky Dome

En orgie av ljud och ljus från Elektronmusikstudion

STOCKHOLM 25 AUGUSTI KL 20-22

Daniel Skoglund
sketches and routines (2008). Blyertstecknande som ett sätt att visualisera och skapa musik.
Med hjälp av mekanik förvandlas grafitstreck till ljud och rytmer samtidigt som det som tecknas formas av ljuden. Successivt komponeras verket genom arbetet gång. Kl 17, 18 och 19 i Gamla Bloms Bar/Terassen

Hanna Hartman
spiel mit stärke (2011)
Liveperformance med förstärkta objekt. Hanna Hartman skapar kompositioner som kan bestå av allt från inspelade ljud från olika delar av världen till mikroskopiska inspelningar av grönsakerna i kylskåpet. Ljuden får verka i sin renaste form befriade från sitt ursprungliga sammanhang. Hon arbetar ofta med förstärkta akustiska objekt och publiken blir delaktig i att undersöka både vardagliga och extraordinära världar av ljud.

Daniel M Karlsson
Ruins in the distance (2012)
Liveelektronik med integrerad realtidsgrafik. Jag började min bana som musiker långt utanför Ny Musik och detta gör att min konst än idag färgas väldigt mycket av mina tidiga musikererfarenheter. Jag är intresserad av att jobba med musik och rörlig bild ihop. Jag hoppas att summan av musik och bild ska upplevas som större än de enskilda delarna – som något tredje. Jag är intresserad av perception. Hur vi som människor reagerar på mycket strida dataströmmar eller så kallat informationsöverflöd. /DK

Daniel Araya live analog ljusvisualisering av Kim Hedås
Raivadiado (2008)
Grundidén för Raivadiado är att musiken kopplas ihop med en text, där uttrycket betyder något – inte orden – och där rösten är som ett instrument bland flera andra i en musikalisk väv. Texterna i stycket är konsekvent vända bak och fram, så man hör alltså aldrig några ord. I Raivadiadoär rösten bryggan mellan två världar; den värld där orden betyder något och den värld där musiken tar över. Titeln Raivadiado är en sammanflätning av två portugisiska ord: raiva, som betyder ilska och adiado, som betyder uppskjuten.

OBS! Kim Hedås är inte med vid framträdandet.

Mats Lindström
One (for David Tudor) (2008)
Verket för lysrörsarmaturer och elektronik av Mats Lindström beställdes ursprungligen av Moderna Museet i Stockholm och hade premiär vid ett internationellt symposium om Robert Rauchenbergs konst 2008. Sedan premiären har stycket utvecklats till Lindströms portalverk och blivit något av en modern klassiker med framträdanden på ett 20-tal platser exempelvis Venedig, Norberg, Belgrad, Falköping, Berlin, Ljubljana, Gävle, Kaliningrad, New York och Köpenhamn. Mats Lindström är sedan 2004 studiochef och konstnärlig ledare för elektronmusikstudion EMS i Stockholm.

EMS i samarbete med Kungl. Musikhögskolan

Mer om programmet