Bucky Dome, 1971 Foto: Erik Cornelius/Moderna Museet

Konstens villkor i en global medievärld

Över en natt blev KRO:s 75-årsfirande på Moderna Museet en världsnyhet. Bilder från Makode Lindes aktion väckte starka känslor och avsky över hela världen. En livlig debatt drog igång om strukturell rasism, svensk naivitet samt konstnärernas och institutionernas ansvar. Konstverk som automatiskt gör publiken delaktig är inte ovanliga. Svåra frågor uppstår i förflyttningen från ett specifikt sammanhang med lokala överenskommelser till det globala nätet.

För fyrtio år sedan visades utställningen Utopier & visioner på Moderna Museet. Som en del av utställningen skickades telexmeddelanden till avlägsna orter såsom Tokyo och New York. Den dröm om global kommunikation som då formulerades har idag fullt ut realiserats och vi lever nu i en värld av medierade upplevelser där inga lokala kontrakt mellan avsändare och publik fungerar. Vad får hela denna diskussion för konsekvenser för en institution som i grunden bejakar improvisation och konstnärlig spontanitet?

Vi bjuder nu in till ett öppet kritiskt forum i den Bucky Dome som ursprungligen var en del av Utopier & visioner. Den 19 juni från kl 15 förs ett samtal om bildens och provokationens förändrade villkor i en global medievärld.

Deltagare

Daniel Birnbaum, överintendent Moderna Museet