Bucky Fuller, Drop City och ”Utopier och visioner 1871–1981”

Samtal om Bucky Fuller

Bucky Dome, som står i Arkitekturmuseets och Moderna museets trädgård till den 9 september, är inspirerad av arkitekten Buckminster ”Bucky” Fuller geodesiska dom som han utvecklade under en workshop på Black Mountain Collage 1948. Domen kan ses som ett slags vidareutveckling och kondensat av hans tidigare projekt ”Dymaxion House” och ”Dymaxion Map”.

24 augusti 2012 kl 17–18
Plats: Bucky Dome

Välkommen till ett samtal om Bucky Fuller, konstnärskollektivet Drop Citys tolkning och bruk av Fullers idéer och utställningen ”Utopier och visioner 1871–1981” som visades på Moderna Museet 9 juni – 29 augusti 1971.

Medverkande: Helena Mattsson (forskare i Arkitekturens historia och teori, KTH Arkitekturskolan), Tor Lindstrand (arkitekt, och lärare vid KTH Arkitekturskolan) och Daniel Birnbaum (överintendent Moderna Museet).

Mer om programmet