Performance, stillbild från video

Every Ocean Hughes, En enda stor väska, 2021 40 minuter, digital video, på bilden: performer Lindsay Rico © Every Ocean Hughes

Filmklubben: En enda stor väska

Film & samtal

25.3 2022

Filmklubben välkomnar dig till en kväll med konstnären Every Ocean Hughes och hennes film ”En enda stor väska” (2021), som ingår i utställningen ”Levande tid”. Se filmen i biosalongsformat, ställ frågor och diskutera direkt med konstnären i det efterföljande samtalet som leds av curator Mason Leaver-Yap.

Manuset till ”En enda stor väska” bygger på workshops, forskning och intervjuer som Every Ocean Hughes gjort med ett antal dödsdoulor med olika kulturella bakgrunder. I videon använder huvudpersonen ett ”mobilt likvårds-kit ”, en väska med vardagsföremål som dödsdoulor använder när de tar hand om nyligen avlidna. Föremålen används både som filmens visuella struktur och samtidigt för de berättelsen framåt.

Med torr saklighet och intensivt kroppsliga uttryck för huvudpersonen betraktaren till likvårdens okända värld. Det är praktiskt, politiskt och andligt. Videoformatet skapar en spänning mellan döden som tema och den starka livslusten i själva framförandet.

Filmvisningen följs av ett samtal mellan Every Ocean Hughes och curatorn Mason Leaver-Yap, som genom tidigare samarbeten känner konstnärskapet väl.

Every Ocean Hughes

Every Ocean Hughes är konstnär och skribent. Hennes tvärdiciplinära konstnärskap omfattar fotografi, skulptur, installation, performance, film, text och publicering. Verken tar sig uttryck i en kontinuerlig undersökning av performativitet och de rum som rymmer queert liv, och på senare tid: queer död. Samarbeten är centralt i hennes konst, till exempel en långvarig dialog med tidskriften LTTR, men även genom poesi, kläddesign och curatorsprojekt.

Bland Hughes senaste separatutställningar kan nämnas ”Levande tid” på Moderna Museet (Stockholm, 2022), ”One Big Bag” på Studio Voltaire (London, 2022), Kunsthalle Lissabon (Lissabon, 2017), Secession (Wien, 2015) och PARTICIPANT INC (New York, 2015). Nya beställningsverk av Hughes har visats på till exempel Tate Modern (London, 2012, 2017), Stedelijk Museum (Amsterdam, 2014), Portland Institute of Contemporary Art (Portland, 2014), och The Kitchen (New York 2010).

Hon har även deltagit i ett flertal grupputställningar och festivaler, däribland Berlinale (2022), Witch Hunt på Hammer Museum och ICA LA (Los Angeles, 2021), 11:e Gwangjubiennalen (2016), Sydneybiennalen (2014), Museum of Modern Art (New York, 2014), Future Generation Art Prize på 55:e Venedigbiennalen (2013), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, 2010), och Whitneybiennalen (New York, 2010). Hughes var gästforskare på Radcliffe Institute for Advanced Study på Harvard University 2019-2020. Hon är för närvarande Sachs Visiting Professor på University of Pennsylvania.

Every Ocean Hughes bor och arbetar i Sverige och USA. Hon hette tidigare Emily Roysdon.

Mason Leaver-Yap

Mason Leaver-Yap arbetar med konstnärer som producerar texter, utställningar och händelsebaserad konst. Hen har nyligen arbetat med Ingrid Pollard, Renée Green och Free Agent Media, Renèe Helèna Browne, Onyeka Igwe, Lin+Lam, Uri Aran, Evan Ifekoya, Oreet Ashery, Laura Guy, Sunil Gupta och the Estate of Tessa Boffin, Sharon Hayes och Mathew Parkin, Lucy McKenzie, Iman Issa, Wendy Jacob, Alejandro Cesarco, Jimmy Robert, Rachel O’Reilly, Andrea Büttner, Kat Anderson, Jamie Crewe, och Beatrice Gibson. Mason Leaver-Yap är verksam i Berlin och Glasgow.