Installationsbild Manipulera världen – Aktivera Öyvind Fahlström, Moderna Museet 2017. Hanan Hilwé med Walid Raad, Yet More Letters to the Reader, 2017 © Hanan Hilwé with Walid Raad. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Fredrik Liew i samtal med Pamela M. Lee

5.12 2017

Pamela M. Lee är konsthistoriker, professor vid Stanford University och författare till boken om Öyvind Fahlströms monopolspel, utgiven i samband med utställningen Manipulera världen. Samtalet kretsar kring Öyvind Fahlström, Manipulera världen och Lees pågående forskning. Fredrik Liew är intendent på Moderna Museet.

Pamela M. Lee har under lång tid arbetat med att tänka om efterkrigstidens konsthistoria genom böcker som ”Chronophobia: On Time in the Art of the 1960s” och ”New Games: Postmodernism after Contemporary Art”. Lee arbetar för närvarande på en ny bok med titeln ”Think Tank Aesthetics: Mid-Century Modernism, The Cold War and the Rise of Visual Culture”.

Fredrik Liew är curator för utställningen Manipulera världen – Aktivera Öyvind Fahlström.