installation med målningar och trä

Anders Sunna, Installationsvy, Illegal Spirits of Sápmi, Kapitel 5, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet ©Anders Sunna Bildupphovsrätt 2023

Samiska erfarenheter i berättelsen om Sverige

Halvdagseminarium

24.11 2023

Möt de uppmärksammade konstnärerna Anders Sunna, Carola Grahn, Katarina Pirak Sikku och den prisbelönta författaren Linnea Axelsson. De har alla arbetat med konstnärliga gestaltningar som speglar och skapar förståelse för den samiska befolkningens kamp och utsatthet under uppbyggnaden av välfärdssamhället Sverige.

Moderna Museet arrangerar ett halvdagsseminarium i Malmö och Stockholm som också livesänds på Facebook. Seminariet presenteras i relation till tre storskaliga verk som just nu visas på Moderna Museet: Anders Sunnas ”Illegal Spirits of Sápmi” (i Malmö) samt Carola Grahns ”Horizon of Me(aning)” och Lars Piraks målning ”Utan titel” (i Stockholm). Alla tre verken ingår i Moderna Museets samling.

Lars Pirak (1932–2008) skapade under sent 1980-tal den stora målningen, där hans föräldrar skildras i ett vidsträckt fjällandskap, för att hänga i familjens kåta i Parka, sydväst om Kvikkjokk. I installationen ”Illegal Spirits of Sápmi” gestaltar Anders Sunna familjens fem decennier långa konflikt med svenska myndigheter. Carola Grahns skulptur lyfter fram tystnaden kring och behovet av samtal om psykisk ohälsa, och skapades som en reaktion på Sápmis höga självmordstal.

Samtalen modereras av journalisten Åsa Lindstrand, chefredaktör på tidningen Samefolket.

Målning på ett norrländskt landskap, renar och renskötare i framgrunden och eld i bakgrunden
Lars Pirak, Utan titel 1980-tal. Foto: Tobias Fischer/Moderna Museet © Lars Pirak / Bildupphovsrätt 2023
närbild på Carola Grahns verk Horizon of Me(aning)
Carola Grahn, Horizon of Me(aning), 2021 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet

Kl 13–13.05 (Malmö)
Susanne Lindblad, förmedlingsintendent, Moderna Museet Malmö, hälsar välkommen.

Kl 13.05–13.15 (Malmö)
Åsa Lindstrand, journalist och chefredaktör på tidningen Samefolket, presenterar eftermiddagens upplägg och gör ett eget inspel.

Kl 13.15–13.30 (Stockholm)
Ulf Eriksson, intendent, och digital värd för dagen, Moderna Museet, presenterar sig. Matilda Olof Ors, utställningsintendent Moderna Museet Stockholm och curator för ”Rosa segel” introducerar utställningen.

Kl 13.30–14.05 (Stockholm)
Katarina Pirak Sikku, konstnär, presentation inkl 5 min frågor.

Vi hör konstnären Katarina Pirak Sikku berätta om sin far Lars Piraks konstnärskap och om sin egen praktik som ofta utgår från familjens historia. Genom att lyfta fram personliga berättelser fångar hon även in skiftningar i maktstrukturer, normer och värderingar.

Katarina Pirak Sikku (f. 1965) är uppvuxen i Jokkmokk där hon fortsatt bor och verkar.

Kl 14.05–14.40 (Malmö)
Samtal mellan Anders Sunna, utställande konstnär, och Joa Ljungberg, utställningsintendent Moderna Museet Malmö, och curator för ”Illegal Spirits of Sápmi”. Möjlighet till publikfrågor i slutet.

För första gången sedan den uppmärksammade premiärvisningen på Venedigbiennalen 2022 presenteras ”Illegal Spirits of Sápmi”, nu på Moderna Museet Malmö. Verket gestaltar konstnärens familjs halvsekellånga konflikt med svenska myndigheter.

Anders Sunna (f. 1985) växte upp i en samisk renskötarfamilj i Kieksiäisvaara i Norrbotten. Idag bor han i Jokkmokk.

Kl 14.40–15 Fikapaus

Kl 15–15.35 (Malmö)
Carola Grahn, konstnär, presentation inkl. 5 min frågor.

Carola Grahns berättar om sin installation ”Horizon of Me(aning)” som just nu dominerar den första salen i utställningen ”Rosa segel” på Moderna Museet Stockholm. Skulpturen lyfter fram tystnaden kring, och behovet av samtal om psykisk ohälsa, och skapades som en reaktion på Sápmis höga självmordstal.

Carola Grahn (f. 1982) är uppvuxen i Jokkmokk och bor idag i Malmö.

Kl 15.35–16.10 (Stockholm)
Linnea Axelsson, prisbelönt författare och fil. dr i konstvetenskap.

Med utgångspunkt i sitt skrivande berättar Linnea Axelsson om sina två senaste böcker ”Ædnan” och ”Magnificat”, vars karaktärer är samer, och de olika teman de för med sig.

Linnea Axelsson (f. 1980) är född i Porjus, Norrbotten och bor idag i Stockholm.

Kl 16.10–16.45 (Malmö och Stockholm)
Avslutande samtal mellan deltagarna

Kl 16.45–17 (Malmö)
Moderator Åsa Lindstrand avrundar eftermiddagen med en sammanfattande reflektion.

installation med målningar och trä
Anders Sunna, Installationsvy, Illegal Spirits of Sápmi, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet ©Anders Bildupphovsrätt 2023