Förköpsbiljett krävs till utställningen Giacometti, gäller även barn och övriga med fri entré. Köp/boka biljett

Familjen Giacometti sitter i naturen

Alberto Giacometti, till vänster i bild, och hans familj, ca 1907 Collection Fondation Giacometti, Paris.

Biografi Alberto Giacometti

Alberto Giacometti föds den 10 oktober 1901 i Borgonovo (Stampa), en liten by i det italienskspråkiga Schweiz. Hans far, Giovanni Giacometti (1868–1933), var en välkänd schweizisk neoimpressionistisk målare. Giovanni Giacometti och Annetta Stampa hade tre barn till: Diego (1902–1985), Ottilia (1904–1937) och Bruno (1907–2012). Målarna Cuno Amiet och Ferdinand Hodler var Albertos och Brunos gudföräldrar.

1904

Familjen flyttar till ett hus i Stampa där Giovanni inrättar sin ateljé.

Cirka 1910

Giovanni köper ett sommarhus i Maloja, vid Silsersee, där han inrättar en andra ateljé. Alberto lägger sista handen vid en byst av sin far, gjord av Auguste de Niederhäusern-Rodo, genom att måla på den – hans första försök att blanda skulptur och måleri. Han gör sina första kopior av Albrecht Dürers kopparstick.

Svartvitt fotografi av branta bergstoppar med skog längst ner.
Vy över bergen som omger byn Stampa, 1950–60. Collection Fondation Giacometti, Paris

1914–15

Alberto Giacometti tillbringar sin barndom i Stampa. I mycket ung ålder får han av sin far lära sig att teckna och måla. I december 1914 gör han sin första skulptur: en byst av brodern Diego, som skulle bli hans viktigaste modell. Även hans bror Bruno, hans syster Ottilia och hans mor sitter modell för honom.

1915 färdigställer han sin första oljemålning, ”Stilleben med äpplen” (Nature morte aux pommes). I hela sitt liv behåller han dessa första verk i sin ateljé.

1915–19

Är elev vid ett protestantiskt gymnasieinternat i Schiers nära Chur.

1919–20

Han lämnar Schiers och börjar i stället vid École des Beaux-Arts och sedan vid École des Arts et Métiers i Genève. Påverkad av sin far gjorde han flera målningar i neoimpressionistisk stil.

1920

Han lämnar studierna och följer med sin far Giovanni till Venedig, där denne är Schweiz officiella representant på Biennalen. Alberto upptäcker Tintoretto och besöker sedan Padua, där han ser Giottos fresker. I november besöker han Florens, där han upptäcker den egyptiska konsten, och sedan Rom. Egyptisk skulptur kom att få ett avgörande inflytande på Giacomettis konst och dess utveckling.

1921

Bosätter sig i sin fars kusins hus i Rom och hittar snart en liten ateljé på via di Ripetta. Han reser till Neapel och Pompeji innan han återvänder till Maloja över sommaren. Under denna period gör han oräkneliga kopior av gamla mästares verk.

Den 3 september ger han sig ut på en resa tillsammans med Pieter van Meurs, en holländsk bibliotekarie. Två dagar senare dör hans äldre reskamrat framför ögonen på honom. Hans konst skulle vid många tillfällen komma att påverkas av denna traumatiska erfarenhet av död.

1922

I januari flyttar han till Paris för att studera skulptur för Antoine Bourdelle vid Académie de la Grande Chaumière. Där blir han kvar till 1927. Skulpturerna han gör under denna tid bär tydliga intryck av postkubism och primitivism.

1925

Hyr en liten ateljé på rue Froidevaux nära Montparnasse-kyrkogården, där hans bror Diego sällar sig till honom. Diego börjar sitta modell för sin bror igen och hjälper honom med hans arbete. Alberto träffar Pierre Matisse, son till målaren Henri Matisse, som skulle komma att representera honom i sitt galleri i New York. Han skulpterar och målar ett porträtt av Flora Mayo, en amerikansk konstnär som han träffat på Grande Chaumière. Han deltar för första gången i Salon des Tuileries och får sin första beställning från konstsamlaren Josef Müller.

1926

Den 1 december flyttar han till ateljén på rue Hippolyte-Maindron 46, där han skulle bli kvar till sin död.

Man sitter på en stol i ateljémiljö
GIacometti i sin ateljé, 1926. Collection Fondation Giacometti, Paris

1927

Ställer för andra gången ut på Salon des Tuileries, i avantgardesalen jämte Constantin Brâncuși och Ossip Zadkine.

1928

Gör sina första ”plaques” (”platta figurer”), bland dem ”Betraktande huvud”, som han visar på utställningen ”Les artistes italiens de Paris” (”Paris italienska konstnärer”).

En version av detta verk köptes året efter av den argentinska konstsamlaren Elvira de Alvear, och ytterligare en av vicomte de Noailles.

1929

Jeanne Bucher ställer ut hans verk i sitt galleri. Han träffar konstnärerna Jean Cocteau och André Masson, som för in honom i de avantgardistiska kretsarna, och därefter författarna Louis Aragon och Georges Bataille och konsthistorikern Carl Einstein. Den första entusiastiska essän om Giacometti, skriven av Michel Leiris, publiceras i tidskriften ”Documents”.

Får ett ettårigt kontrakt med Galerie Pierre.

Träffar fotografen Eli Lotar.

1930–1931

Fotografen Man Ray presenterar honom för inredningsarkitekten Jean-Michel Frank, åt vilken han gör sina första föremål.

På Galerie Pierre ställer han ut ”Upphängd kula”, som Salvador Dalí kallade prototypen för ”föremål med en symbolisk funktion”.

Han blir officiell medlem av André Bretons surrealistgrupp och deltar i dess aktiviteter.

1932

Första separatutställningen i Paris, på Galerie Pierre Colle. Christian Zervos skriver en essä i ”Cahiers d’art” som illustreras med fotografier tagna av Man Ray i Giacomettis ateljé.

1933

Första illustrationen till romanen ”Les pieds dans le plat” (”Trampa i klaveret”) av René Crevel. Han publicerar flera texter i tidskriften ”Le Surréalisme au service de la révolution” och, på Tériades begäran, i tidskriften ”Minotaure”. Han deltar i surrealistutställningen på Galerie Pierre Colle och säljer där skulpturen ”Bord” (Table) till de Noailles.

Hans far avlider några dagar senare, den 25 juni.

1934

Under de följande månaderna gör Giacometti ”Huvudskalle”, ”Osynligt föremål” och ”Kub” (Cube), som ett sista porträtt av sin far. Han börjar distansera sig från den surrealistiska rörelsen genom att återgå till att arbeta med naturen som utgångspunkt.

I december arrangerar Julien Levy Gallery hans första separatutställning i New York.

1935

Brytning med surrealistgruppen. Han fortsätter arbeta på temat huvuden, och under flera månader turas hans bror Diego och den unga Rita Gueyfier om att sitta modell. Han blir vän med konstnärerna Balthus, Francis Gruber och Pierre Tal-Coat. Mot slutet av året träffar han Isabel Nicholas, som blir hans nära vän och modell.

Fågeltystnaden (L'Oiseau silence, ca 1931), utställd vid Salon des Surindépendants, återgiven i tidskriften Vu, november 1933 © Estate of Alberto Giacometti / Bildupphovsrätt 2020
Målning av Alberto Giacometti.
Alberto Giacometti, Le palais à 4 heures du matin, 1932. Collection Fondation Giacometti, Paris © Estate of Alberto Giacometti / Bildupphovsrätt 2020

1936

Anförtror Pierre Matisse att representera hans konst i USA. Museum of Modern Art i New York införlivar ”Palatset klockan 4 på morgonen” (Le Palais à 4h du matin, 1932) i sina samlingar – hans första verk på detta museum. Den viktiga retrospektiva Cézanneutställningen på Musée de l’Orangerie i Paris blir för honom en bekräftelse på hur angeläget det är att ifrågasätta synen på verkligheten.

1937

Giacometti blir vän med författaren Samuel Beckett, med vilken han går nattliga promenader i Montparnasse. Han besöker Pablo Picasso i dennes ateljé i Grands-Augustins, där mästerverket ”Guernica” håller på att ta form.

Hans syster Ottilia avlider i Genéve i samband med att hon föder sitt första barn, Silvio.

1938

Blir överkörd av en bil. Som en följd av denna olycka fick han en lätt haltande gång.

Konstsamlaren Peggy Guggenheim ställer ut och säljer Giacomettis verk i New York.

Svartvitt fotografi av ett café med gäster.
Isabel Nicholas, Meret Oppenheim (obekräftad) och Alberto Giacometti på terrassen vid café Le Dôme, Paris 1936. Foto: Béla Bernard, 1936

1939

Träffar författarna Jean-Paul Sartre och Simone de Beauvoir.

Andra världskriget bryter ut den 1 september.

1940–41

Frankrike invaderas av nazityska styrkor.

I december beger han sig till Schweiz, där han stannar kriget ut. Han gör ett flertal porträtt av sin systerson Silvio och träffar förläggaren Albert Skira.

1943

Träffar Annette Arm i Schweiz. Hon blev hans hustru 1949 och var en av hans favoritmodeller.

1944

Eli Lotar ansluter sig till Giacometti i Genève, där han för tidskriften ”Labyrinthes” räkning fotograferar rummet på Hôtel de Rive där Giacometti arbetar med en rad småfigurer.

1945

Kriget tar slut den 8 maj i och med Tysklands kapitulation.

I september återvänder Giacometti till Paris, där Diego lyckats hålla kvar hans ateljé i samma skick som han lämnat den. Han återvänder till den parisiska litterära miljön.

1946

Gör en rad porträtt av personligheter inom konstens och litteraturens värld: Marie-Laure de Noailles, Simone de Beauvoir och Georges Bataille. På Aragons begäran skulpterar han även ett huvud av Henri Rol-Tanguy, den franska motståndsrörelsens kommunistiske ledare.

Han publicerar ”Le Rêve, le Sphinx et la mort de T.” (”Drömmen, sfinxen och T:s död) i tidskriften ”Labyrinthe”.

1947

Annette Arm flyttar in på rue Hippolyte-Maindron.

1948

Första separatutställningen sedan 1934 på Pierre Matisse Gallery i New York. Sartre skriver ”La recherche de l’absolu” (”Sökandet efter det absoluta”) som förord till katalogen. Galleriet visade separatutställningar 1950, 1958, 1961 och 1964.

1949

”Pekande man” (Homme qui pointe, 1947) köps av Tate Gallery i London, det första verk av Giacometti som köpts av ett europeiskt museum. Han fortsätter med sin serie porträtt av intellektuella, nu Jean-Paul Sartre och Tristan Tzara.

Han gifter sig med Annette Arm den 19 juli.

1950

Visade nya skulpturer, bland dem sina figurkompositioner på fyrkantiga socklar, på Pierre Matisse Gallery i New York.

1951

Första utställningen på Galerie Maeght i Paris, vilken skulle följas av andra utställningar 1954, 1957 och 1961. Första litografierna. Ansvaret för utställningen och försäljning av verken delas av de båda gallerierna.

1952

Musée de Grenoble köper ”Buren” (1950), det första av hans efterkrigsverk som införlivats i en offentlig samling i Frankrike. Paret de Noailles skänker ”Bord” (1933) till Musée national d’art moderne – det första surrealistiska verket i den franska nationalsamlingen.

1954

Första separatutställningen på ett museum, i Santa Barbara i Kalifornien. Han förbereder en medaljong till Henri Matisse och gör sina första porträtt av författaren Jean Genet, som skulle sitta modell för honom fram till 1958.

1955

Första retrospektivutställningarna på museer: Solomon R. Guggenheim Museum i New York, Arts Council Gallery i London (anordnad av David Sylvester) och i Tyskland (Krefeld, Düsseldorf och Stuttgart).

1956

Representerar Frankrike vid Venedigbiennalen, där han ställer ut skulpturgruppen ”Venetianska kvinnor” (Les Femmes de Venice).

Han tecknar omslaget till Jean Genets ”Balkongen”.

Han träffar filosofen Isaku Yanaihara, som skulle sitta modell för honom under flera somrar (1957, 1959, 1960 och 1961).

1957

Jean Genet skriver ”Giacomettis ateljé”, som publicerades första gången i tidskriften ”Derrière le miroir” och sedan kom ut i bokform 1963, illustrerad med fotografier av Ernst Scheidegger.

Svartvitt foto av Giacometti som målar i sin ateljé
Giacometti målar i sin ateljé, 1959 © Ernst Scheidegger / Bildupphovsrätt 2020
Målning av Alberto Giacometti.
Alberto Giacometti, Caroline en larmes, 1962. Collection Fondation Giacometti, Paris © Estate of Alberto Giacometti / Bildupphovsrätt 2020

1958

Första separatutställningen i Japan.

Han träffar Caroline, som blir hans älskarinna och modell fram till 1965.

1959

Blir inbjuden att delta i en tävling om ett minnesmärke på torget framför Chase Manhattan Bank i New York, men projektet fullföljdes aldrig. Han påbörjar en bok med litografier, ”Paris sans fin” (”Det ändlösa Paris”), som publicerades postumt 1969.

1961

Han tilldelas första pris i skulptur vid den årliga Carnegie International i Pittsburgh.

Beckett ber honom göra scenografin till en uppsättning av ”I väntan på Godot” på Odéonteatern i Paris.

1962

Inbjuds som separatutställare till Venedigbiennalen och erhåller juryns stora pris i skulptur. Han deltar i hängningen av sin stora retrospektiv på Kunsthaus i Zürich, anordnad av René Wehrli och hans bror Bruno Giacometti.

Jacques Dupin publicerar den första monografin om Giacometti på Maeght Éditeur.

1963

Hans magsår har utvecklats till en cancertumör och större delen av hans magsäck opereras bort.

1964

Mottar Guggenheim International Award i måleri. En sal och en gårdsplan som ägnats Giacometti öppnar på Fondation Maeght i Sain-Paul de Vence. Han installerar de verk som planerats för Chase Manhattan Bank: två gående män, två stora kvinnor och ett stort huvud. Han gör även gruppen ”Venetianska kvinnor” i brons.

Hans mor dör den 25 juni.

1965

Tre retrospektiver visas i London, New York och Köpenhamn. Han besöker dem alla och deltar aktivt i utställningen på Tate Gallery i London.

Alberto Giacometti-Stiftung i Zürich bildes genom att en del av samlingen köps av den amerikanske industrimannen G. David Thompson.

Han mottar franska kulturministeriets nationella konstpris.

1966

Avlider plötsligt på sjukhuset i Chur den 11 januari. Han begravdes den 15 januari på kyrkogården i Borgonovo.

Giacomettis begravningsfölje på väg mot San Giorgio-kyrkogården den 15 januari 1966. Collection Fondation Giacometti, Paris

Mer om utställningen