Gina och Nana, Paris, 1960-69

Christer Strömholm, Gina och Nana, Paris, 1960-69 © Christer Strömholm/ Bildverksamheten Strömholm

Lars Nittves förord

Interface – ett av samtidens vanligaste ord – får en ny mening om man lägger det tätt bredvid Diane Arbus, Lisette Models och Christer Strömholms bilder. Dessa bilder, som så samtidigt häpnadsväckande och självklart länkar en person och hennes liv – det vi brukar kalla motivet – samman med oss och våra liv, är interfaces. De är den magiska förbindelsen, gränssnittet, mellan ett ansikte och ett annat, mellan en person och en annan.

På samma sätt är Arbus, Models och Strömholms bildskapande, deras oeuvre, avgörande interfaces mellan fotografiets och särskilt dokumentärfotografiets egna, specifika historia, och bildkonsten. I deras konstnärskap upptäcker vi ständiga rörelser mellan dessa alldeles för välbevakade gränser: Europa – USA, konstruktivism – Model – André Kertész, Arbus – Nan Goldin – Lars Tunbjörk, Wols – Strömholm – Tuija Lindström.

Utställningen Arbus, Model, Strömholm är dessutom ett nytt interface mellan dessa tre stora bildskapare. I detta triangelmöte blir nya aspekter synliga, i skillnaderna alstras nya betydelser.

Utan titelChrister Strömholm
Los Angeles, USA, 1963