Carl Fredrik Reuterswärd, Non-Violence, 1982 © Carl Fredrik Reuterswärd / Bildupphovsrätt 2019

Utställningar i urval och biografi Carl Fredrik Reuterswärd

Carl Fredrik Reuterswärd, född 1934 i Stockholm och död 2016 i Landskrona, är en av de internationellt mest välkända svenska konstnärerna. Han var en viktig del av det moderna konstlivet som under 1960-talet växte fram och frodades bland annat kring det då nyöppnade Moderna Museet. 1961 medverkade Reuterswärd i museets numera ikoniska grupputställning ”Rörelse i konsten”, innan han året efter flyttade till New York. Här kan du följa delar av hans liv och utställningshistorik, år för år.

Föds 4 juni, Stockholm, Sverige.

1951

Debuterar offentligt som poet som 16-åring med dikten ”Tankar kring ett avsked” under pseudonymen ”Charlie” i ”Svenska Dagbladet”, 18 februari.

1951–1952

Flyttar till Paris för att studera hos Fernand Léger.

1952

Deltar i grupputställningen ”Elèves de Fernand Léger”, Galerie St-Julien Le Pauvre, Paris.

1952–1955

Studerar vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Återvänder till Paris.

Separatutställningar, Institute of Contemporary Arts, London och Galerie Samlaren, Stockholm.

Ger ut diktsamlingen ”Abra Makabra”.

Deltar i grupputställningen ”Rörelse i konsten”, Moderna Museet, Stockholm.

Flyttar till New York, USA.

Framför en happening tillsammans med Öyvind Fahlström i TV-programmet ”Hylands hörna”, Sveriges Radio TV.

1963

Publicerar annonsen som låg till grund för ”Kilroy”-projektet i ”New York Herald Tribune”, 19–20 januari:

”CARL FREDRIK REUTERSWÄRD Closed for holidays 1963–1972”.

Professor vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Designar kostym, dekor och ljus för teaterpjäsen ”Herr von Hancken”, Kungliga Operan, Stockholm.

Ger ut boken ”Prix Nobel”.

1969

Designar scenografi inklusive laser för ”Doktor Faust”, Kungliga Operan, Stockholm.

Flyttar till Bussigny/Lausanne, Schweiz.

1972

Separatutställning, ”Kilroy”, Moderna Museet, Stockholm och Centre National d’Art Contemporain, Paris.

Separatutställning, Karl Flinker, Paris.

Separatutställning, ”L’art pur l’or”, Studio Marconi, Milano.

1976

Deltar, i samarbete med Hans Bjelkhagen, i utställningen ”Holografi – Det 3-dimensionella mediet” på Kulturhuset i Stockholm.

Separatutställning, Galerie Maeght, Zürich.

1977

Separatutställning, ”Carl Fredrik Reuterswärd: 25 år i branschen”, Moderna Museet, Stockholm och Malmö Konsthall, Malmö.

1978

Separatutställning som förste europeiske konstnär, ”Lasers & Holography”, Museum of Holography, New York.

Separatutställning, ”The Pratt-Müller Empire”, Bonlow Gallery, New York.

Separatutställning, ”Caviart”, The Otis/Parson Art Institute, Los Angeles.

Separatutställning, ”The Kafka Portfolio”, Petit Foyer, Centre Pompidou, Paris.

1986

Separatutställning, ”Stil ist Betrug oder Gesammelte Werke”, Sprengel Museum, Hannover.

Separatutställning, ”Zeichnungen und Skulpturen”, Städische Galerie zum Strauhof, Zürich.

1988

Den första ”Non Violence”-skulpturen invigs i Förenta Nationernas högkvarter i New York, USA.

Ger ut ”Titta, Jag är osynlig!”, första delen i sin självbiografiska trilogi.

Separatutställning, ”Hors d’état de nuire”, Galerie Lucien Durand, Paris.

Drabbas av en stroke vilket gör högra sidan av kroppen och högerarmen obrukbara. Skiftar arbetshand från höger till vänster.

Separatutställning, ”Dunster, nya arbeten”, Galleri Bengt Adlers, Malmö.

Separatutställning, ”Das Graphische Werk”, Sprengel Kunstmuseum, Hannover.

Separatutställning, ”CFR, porträtteckningar”, Nationalmuseum, Stockholm.

1995

Tar initiativ till ”Non Violence”-projektet, en ideell organisation med syfte att inspirera, motivera och engagera unga människor till hur konflikter kan lösas utan våld.

1996

Ger ut ”Alias Charlie Lavendel 1952–1961”, andra delen i sin självbiografiska trilogi.

1997

Tilldelas Lifetime Achivement Award för framstående bidrag till holografikonsten.

”Non Violence”-projektet emottar Paul Harris Fellow Award från Rotary International, England.

Separatutställning, Ystads konstmuseum, Ystad.

Separatutställning, Musée Jenisch, Vevey.

2000

”Non Violence”-projektet belönas med Daily Points of Light Award, ett pris för framstående samhällsinsatser som utdelas av USA:s president.

Ger ut ”Closed for Holidays – Memoarer”, tredje delen i sin självbiografiska trilogi.

Separatutställning, ”Carl Fredrik Reuterswärd”, Dunkers Kulturhus, Helsingborg.

2004

Separatutställning, ”Wor(l)d – Paintings and Drawings 1954–1962”, Galerie Bel’Art, Stockholm.

Separatutställning, ”Skuggor och glas”, Växjö Konsthall och Smålands Museum.

Flyttar till Rydebäck, Sverige.

2014

Donerar sin ”Non Violence”-serie, bestående av 230 verk, skisser, skulpturer och akvareller, till Landskrona museum.

2015

Utställning, ”Carl Fredrik Reuterswärd – with compliments”, Belenius/Nordenhake, Stockholm.

Dör 3 maj, Rydebäck.

Mer om utställningen