
Eija-Liisa Ahtila, Marie bebådelse, 2010 © Eija-Liisa Ahtila/BUS 2012/Crystal Eye Ltd, Helsinki. Courtesy of Marian Goodman Gallery, New York and Paris.
Eija-Liisa Ahtila
Parallella världar
11.2 2012 – 6.5 2012
Stockholm
Fascinationen över filmen som teknik och medium är genomgående i Eija-Liisa Ahtilas konstnärskap. Hon vrider och vänder på filmmediets själva hörnstenar, och leker med ett traditionellt berättande. Hur kan filmen berätta med verktyg lånade från måleriet, poesin eller reportaget? Ahtila sätter även fingret på hur lätt vi förleds att tro på världen som den ser ut genom linsen.
– Filmmediet som redskap inger ett stort mått av tillit, men det kan inte avläsa alla världar och visa dem för oss. Jag försöker visa att exempelvis naturens värld och den av människan skapade filmiska uttrycksformen inte möts. Även om de faktiskt finns i samma värld så är de snarast parallella, säger Eija-Liisa Ahtila själv, apropå det nya verket Horisontal (2011).
Verken i utställningen är främst från senare år, med betoning på konstnärens intresse för perception och skildringen av yttre och inre världar. Från Me/We, Okay, Gray, ett idag ikoniskt videoverk från tidigt 1990-tal, till den helt nyproducerade installationen Horisontal. Eija-Liisa Ahtilas arbetsprocess börjar ofta i skrivandet. Insamlad information kring ett ämne vävs samman med fiktion och konsthistoriska eller litterära referenser i täta berättelser. Produktionerna är omfattande, med filmteam och skådespelare. Filmerna upplever man som i utställningen, i stora rumsliga installationer med flera projektioner, eller som biografvisningar på filmfestivaler runtom i världen.
– Återkommande i verken är ett tillstånd av ovisshet – om avstånd i tid och rum, sviktande mentala tillstånd eller glidande identiteter. Ahtila vill göra betraktaren medveten om hur vår upplevelse av omvärlden både bestäms och begränsas av våra sinnesupplevelser, säger Lena Essling, curator.
I sina senare verk berör Ahtila vår relation till djuren, delvis influerad av den radikale biologen Jakob von Uexküll (1864–1944). Han har beskrivit studiet av andra arter som ”utflykter till världar utanför vårt vetande”. Eija-Liisa Ahtila möjliggör upplevelsen av en mångfald sådana samtidiga men parallella världar.
Eija-Liisa Ahtila bor och verkar i Helsingfors. Hennes verk har visats på bland annat MoMA, New York; Jeu de Paume, Paris; Tate Modern, London, och Kunsthalle Zürich. Hon har deltagit i ett stort antal internationella utställningar, däribland Venedigbiennalen 1999 och 2005.
Curator: Lena Essling
Utställningen produceras av Moderna Museet i samarbete med Museet för nutidskonst Kiasma i Helsingfors. Den turnerar till Carré d’Art i Nîmes, Frankrike.
Utställningen stöds av