Katalog Marina Abramović – The Cleaner

Katalogen Marina Abramović – The Cleaner ger en djup inblick i Abramović konstnärskap med nyskrivna essäer av Lena Essling, Tine Colstrup, Bojana Pejić och Devin Zuber, och ett samtal mellan Adrian Heathfield och Marina Abramović själv. Marina Abramović medverkar även med beskrivande texter om verken samt ”En konstnärs livsmanifest”.

”Målade grundformler. Kollision och kontemplation” av Tine Colstrup

Tine Colstrup är intendent på Louisiana Museum of Modern Art i Humlebæk i Danmark och har modernismen och den samtida konsten som sitt arbetsområde. Hon har nyligen organiserat Louisianas utställningar Hilma af Klint: Abstrakt pionjär och Louise Bourgeois. Structures of Existence: The Cells samt en utställning om Paula Modersohn-Becker.

”Molnet i rummet” av Lena Essling

Lena Essling är intendent med ansvar för film- och videosamlingen på Moderna Museet, där hon har genomfört utställningar som Adrián Villar Rojas: Fantasma, Cindy Sherman: Untitled Horrors, Eija-Liisa Ahtila: Parallella världar och Tabaimo. Hon har även ansvarat för screenings och produktioner med konstnärer som Harun Farocki, Natalia Almada, Yinka Shonibare, Omer Fast och Wael Shawky. Vid Venedigbiennalen 2015 curerade hon den svenska utställningen med Lina Selander.

”Flytande kunskap” Marina Abramović i samtal med Adrian Heathfield

Adrian Heathfield är skribent och curator och arbetar med livekonst, performance och dans. Han är författare till Out of Now, en monografi om konstnären Tehching Hsieh, och är redaktör för Perform, Repeat, Record och Live. Art and Performance. Han kommer att ansvara för Taiwans paviljong vid den 57:e Venedigbiennalen 2017. Heathfield är professor i performance och bildvetenskap vid University of Roehampton i London.

”Och nu är det dags att minnas … Jugoslavien” av Bojana Pejić

Bojana Pejić är konsthistoriker och bosatt i Berlin sedan 1991. Hon har varit curator på studentkulturcentret vid Belgrads universitet och gästprofessor vid Humboldtuniversitetet i Berlin, på Institut für Kunst und visuelle Kultur vid Carl von Ossietzky Universität i Oldenburg och vid Centraleuropeiska universitetet i Budapest. Hon var chefscurator för vandringsutställningarna After the Wall. Art and Culture in Post-Communist Europe och Gender Check. Hon organiserade Good Girls. Memory, Desire, Power och nyligen HERO MOTHER. Contemporary Art by Post-Communist Women Rethinking Heroism.

”Ljus i norr: Att lokalisera det andliga i Marina Abramovićs konst” av Devin Zuber

Devin Zuber är lektor i American studies, religion och litteratur vid Graduate Theological Union i Berkeley i Kalifornien. Han har publicerat sig flitigt och skrivit om många olika ämnen, alltifrån Don DeLillo och Walter Benjamin till romantisk ekokritik. En monografi, The Language of Things. Swedenborg and American Environmental Imaginaries, är under utgivning.

Mer om utställningen