Ett centralt tema i utställningen är föreningen av två skenbart väsensskilda ytterligheter: förhärligandet av mekaniska ting och sökandet efter lyrisk form. Utställningen belyser hur detta komplicerade förhållande utvecklades från ungdomens studieresor i Europa till Le Corbusiers sena verk, och hur det konstnärliga arbetet återspeglas i arkitekturen. I centrum för uppmärksamheten står målarateljén – hans ”hemliga laboratorium”.
Fem teman bildar struktur för utställningen. Varje del behandlar ett viktigt steg i Le Corbusiers oeuvre: de puristiska målningarna och villorna från 1920-talet; återupptäckten av vardagliga värden på 1930-talet; sökandet efter konstnärlig syntes efter 1945; och det komplicerade tillbakablickandet mot slutet av karriären. Särskild uppmärksamhet ägnas dessutom åt Le Corbusiers förhållande till Sverige. Förslaget till stadsplan för Norrmalmstävlingen i Stockholm (1933) och museet ritat för Ahrenbergsamlingen (1962) sätts i sammanhang med liknande planer och projekt.
Utställningen är mycket varierande och omfattar en rad olika medier och format. Bland de 200 verken återfinns målningar, landskapsteckningar, stilleben, porträtt, skulpturer, textila verk, möbler, arkitekturritningar, byggnads- och stadsplanemodeller, böcker och fotografier.
Curator för Le Corbusiers hemliga laboratorium är Jean-Louis Cohen, professor på New York University och författare till ett flertal böcker om Le Corbusier. Cohen var initiativtagare till Centre Pompidous utställning vid 100-årsminnet av Le Corbusiers födelse. Han förbereder nu Le Corbusier, Landscapes for the Machine Age som planeras öppna på Museum of Modern Art i New York i juni 2013. Assisterande curator är Pascal Mory, ansvarig för flera viktiga arkitekturutställningar, bland annat Towers and Skyscrapers, from Babel to Dubai som just nu visas på CaixaForum i Madrid.