Sharon Hayes, Ricerche: three [Forskning: Tre], 2013 HD video still. Courtesy of the Artist and Tanya Leighton Gallery
Pictured (l to r): Jasmine Brown, Laakan McHardy, Pavel Lopez, Anarkalee Perera, Zehra Ali Khan, Alyssa Simari, Lyla Eaton and Sara Amjad © Sharon Hayes

Om Sharon Hayes

Sharon Hayes föddes i Baltimore 1970 och läste i början av 1990-talet antropologi vid Bowdoin College i Brunswick i Maine och performancekonst på Trinity/La Mama Performing Arts Program i New York.

Fastän Hayes senare fullföljde sina studier vid Whitney Independent Study Program, New York, från 1999 till 2000, och tog en Master of Fine Arts i tvärvetenskapliga studier vid University of California, Los Angeles 2003, så hade hennes tidiga studier en avgörande påverkan på hennes senare arbete.

Som konstnär använder sig Hayes av flera olika medier – video, performance, installationer – i en fortgående undersökning av specifika skärningspunkter mellan historia, politik och muntlig framställning. I sina verk ägnar hon sig åt att utveckla nya representationsstrategier med vilkas hjälp hon ställer frågor om det politiska nuet, betraktat som ett ögonblick som sträcker sig både bakåt och framåt, ett ögonblick som aldrig riktigt är sig självt utan består av en mängd olika förflutna ögonblick och av spekulationer om en mängd olika framtider.

Från denna utgångspunkt behandlar Hayes politiska händelser och rörelser från 1960-talet fram till slutet av 1990-talet. Hennes inriktning på det nära förflutnas sfär präglas av den kraftfulla överlappning mellan privata och allmänna angelägenheter som hon upplevde i sina viktiga möten med feminismen och aidsaktivismen.

Hayes har mottagit Pew Fellowship (2016), Guggenheim Fellowship (2014), Alpert Award in Visual Arts (2013), Anonymous Was a Woman Award (2013) och Louis Comfort Tiffany Foundation Fellowship (2007). Hayes undervisar på Department of Fine Arts vid University of Pennsylvania.

Utställningar och performance

Bland Sharon Hayes separatutställningar och performance märks:

”If They Should Ask”, Rittenhouse Square, Philadelphia (2017)

”In My Little Corner of the World”, The Common Guild, Glasgow och Studio Voltaire, London (båda 2016)

”Black Box: Sharon Hayes”, Baltimore Museum of Art, Maryland (2015)

”Sharon Hayes: Loudspeakers and Other Forms of Listening”, Carleton University Art Gallery, Ottawa (2014)

”Public Appearances”, Tanya Leighton, Berlin (2013)

”Sharon Hayes: There’s So Much I Want To Say To You” på Whitney Museum of American Art, New York och ”Habla” på Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (båda 2012)

”Focus: Sharon Hayes”, The Art Institute of Chicago, Chicago och ”In The Near Future”, Contemporary Art Gallery, Vancouver (båda 2011)

”Andrea Geyer | Sharon Hayes”, Kunstmuseum St. Gallen, St. Gallen, Schweiz och Göteborgs Konsthall, Göteborg; ”Sharon Hayes: The Future is Unthinkable”, Objectif Exhibitions, Antwerpen och ”We The People”, Context Gallery, Derry, Northern Ireland (samtliga 2009)

”In the Near Future”, Museum of Modern Art, Warszawa; Tanya Leighton, Berlin (2008)

”I March In The Parade of Liberty, But As Long As I Love You I’m Not Free”, New Museum for Contemporary Art, New York (2007)

”Everything Else Has Failed! Don’t You Think It’s Time for Love?” på Art in General, New York, och på Room Gallery, University of California, Irvine (båda 2005)

Hayes har deltagit i ett flertal grupputställningar, bland andra:

”Trigger: Gender as a Tool and a Weapon”, New Museum, New York (2018)

”I can call this progress to halt”, LACE, Los Angeles och ”Reconstitution”, LAXArt, Los Angeles (båda 2017)

”The Revolution Will Not Be Gray”, Aspen Art Museum, Colorado och ”Curators’ Series #9. Way of Living”, David Roberts Art Foundation, London (båda 2016)

Gwangju-biennalen, Gwangju, Sydkorea (2014)

”Greater New York”, MoMA PS1, New York och The Whitney Biennial, Whitney Museum of American Art, New York (båda 2010)

”100 Years (version 2)”, P.S.1 Contemporary Art Center, New York; Istanbul-biennalen och ”Talk Show”, Institute of Contemporary Arts, London (samtliga 2009)

Yokohama-triennalen; Guangzhou-triennalen, Guangdong, Kina och ”Not Quite How I Remember It”, The Power Plant, Toronto (samtliga 2008)

Mer om utställningen