Målning av Merike Estna.

Merike Estna, Ocean (from the set Ocean of endangered times), 2019 Foto: Stanislav Stepaško © image courtesy of Merike Estna studio

18.10 2019

Allt ljus på Merike Estna!

Folksägner, symbolik och utvidgat måleri – den 26 oktober öppnar Merike Estnas färgstarka utställning ”Spöke från framtiden, med minnen från förr” här på Moderna Museet Malmö. För första gången presenteras nu Merike Estna med en separatutställning i Skandinavien. Det här är ett konstnärskap du inte vill missa i höst!

I Merike Estnas installationer förenas måleri, skulptur och performance och ofta blir betraktaren en självklar del av verket. I två utställningsrum på museets övre plan visas Merike Estnas säregna konstnärskap där ett abstrakt bildspråk möter till synes enkla motiv hämtade från folksägner och mytologi.

”Spöke från framtiden, med minnen från förr” kombinerar verk från de senaste åren med nyproducerade verk skapade specifikt för utställningen. Mellan kl 13-15 under öppningsdagen aktiveras utställningen med performativa inslag.

Läs mer: Spöke från framtiden, med minnen från förr

Publicerad 18 oktober 2019 · Uppdaterad 18 oktober 2019