Daniel Birnbaum, 2010

29.10 2010

Välkommen Daniel Birnbaum!

Den 1 november tillträder Daniel Birnbaum tjänsten som överintendent och chef för Moderna Museet.

Så här kommenterade Daniel Birnbaum utnämningen i maj 2010: Jag känner mig både väldigt glad och hedrad över att ha blivit utsedd till ny chef för Moderna Museet, säger Daniel Birnbaum i en kommentar. Det är ett museum jag själv vuxit upp med och där jag för första gången fick möta den moderna och samtida konsten. Jag känner mig ödmjuk inför museets fantastiska historia och den starka position det har idag, som det viktigaste museet på sitt område i Sverige och Norden, men också som en nyckelinstitution i det större internationella perspektivet.

Daniel Birnbaum var tidigare rektor för, och professor vid, Städelschule i Frankfurt, Tyskland. Han är fil.dr. i filosofi och internationellt verksam kritiker, bland annat i tidskriften Artforum. Han har tidigare varit konstkritiker i Dagens Nyheter, direktör för Iaspis, curator och ansvarig för ett flertal större internationella utställningar och biennaler, bland annat för den senaste konstbiennalen i Venedig.

Daniel Birnbaum kommer att leda Moderna Museet tillsammans med vice museichef Ann-Sofi Noring som sin närmsta medarbetare.

Ann-Sofi Noring har varit verksam vid museet sedan november 2001, senast som chef för Konst & Förmedling.

Publicerad 29 oktober 2010 · Uppdaterad 2 mars 2016