Yayoi Kusama, Polkaprickarnas uppgång i träden, 2016 Installationsbild Moderna Museet/ArkDes, Stockholm. En del av utställningen Yayoi Kusama: I oändligheten, 2016. I förgrunden Pablo Picasso, Luncheon on the Grass, 1962 © Yayoi Kusama. Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo/Singapore, Victoria Miro Gallery, London, David Zwirner, New York. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet.

1.6 2016

Kusamas prickiga träd intar Skeppsholmen

Sommaren på Skeppsholmen kommer bli händelserik. I samband med att utställningen Yayoi Kusama – I oändligheten öppnar fylls trädgården med konserter och installationen Polkaprickarnas uppgång i träden/Ascension of Polka Dots on the Trees av Yayoi Kusama.

Kusama hör till världens mest framstående samtidskonstnärer och är känd för sina verk där prickar upprepas i det oändliga. Installationen Polkaprickarnas uppgång i träden/Ascension of Polka Dots on the Trees förvandlar trädgården på Skeppsholmen till ett fantasiland där 11 träd kläs in i prickigt tyg.

Som en försmak och uppladdning inför Stockholm Music & Arts 29–31 juli gästas dessutom trädgården och den nya Trädgårdsscenen av José González och Lina Nyberg den 15 juli. Under festivalen 29–31 juli är det dags för bland annat legendaren Patti Smith att göra tre intima konserter – en för varje dag – där hennes musik i akustiskt format blandas med spoken word.

Installationen och konserterna är ett samarbete med festivalen Stockholm Music & Arts och ArkDes.

Yayoi Kusama, Polkaprickarnas uppgång i träden, 2016 Installationsvy Moderna Museet/ArkDes, Stockholm, Yayoi Kusama – I oändligheten, 2016 © Yayoi Kusama. Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo/Singapore, Victoria Miro Gallery, London, David Zwirner, New York. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Publicerad 1 juni 2016 · Uppdaterad 7 juni 2016