Seance VII

Jenny Källman, Seance VII, 2009 Reprofoto: Prallan Allsten / Moderna Museet. © Jenny Källman / Bildupphovsrätt 2017

29.3 2017

Vi visar 150 år av fotografi 2017

Vandra genom fotografins historia och upptäck dess olika uttryck och förvandlingar. Möt fotografi i utställningar, konstnärssamtal och guidade visningar i fotosatsningen Framför och bakom linsen.

Projektet undersöker den fotografiska bildens roll i konsten och mediets förvandlingar, från de första experimenten skapade med 1800-talets teknik till dagens utforskande av den optiska linsens möjligheter.

På museet finns en av Europas främsta samlingar av fotografi, från pionjärer som Julia Margaret Cameron till många av de viktigaste samtida konstnärer som låter världar bli synliga genom linsen. I en rad tillfälliga utställningar, guidade visningar och samlingspresentationer belyser vi fotografins utveckling.

Mer om Framför och bakom linsen

Publicerad 29 mars 2017 · Uppdaterad 11 april 2017