Hilma af Klint, De tio största, nr 3, Ynglingaåldern, grupp IV, 1907 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

26.2 2018

Mer Hilma af Klint på Moderna Museet

Nu kommer du kunna se verk av Hilma af Klint regelbundet på museet! Moderna Museet äger inga verk av konstnären, de berömda verken tillhör Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Nu har museet och stiftelsen ingått ett nytt avtal.

För att säkerställa att Hilma af Klints konst kontinuerligt visas i Sverige och att hennes verk tas om hand på ett professionellt sätt har Stiftelsen Hilma af Klints Verk och Moderna Museet ingått ett samarbetsavtal. Framöver planerar vi att visa Hilma af Klints verk i presentationer av varierande storlek för att skapa dialoger med andra konstnärer ur samlingen. Nu under våren 2018 presenteras tio arbeten av af Klint vid sidan av en stor abstrakt målning av Ann Edholm, som visas för första gången på museet.

Under 2018 kommer Hilma af Klint att ta steget över Atlanten och visas i omfattande soloutställningar:

Hilma af Klint: Mundos Possíveis (Hilma af Klint: Possible Worlds) på Pinacoteca i São Paulo, Brasilien.
Hilma af Klint på Solomon R. Guggenheim Museum i New York.

Publicerad 26 februari 2018 · Uppdaterad 22 oktober 2018