Pontus Hultén och Moderna Museet. De formativa åren. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

28.3 2018

Bok om Pontus Hultén och Moderna Museet vinner pris

Antologin ”Pontus Hultén och Moderna Museet. De formativa åren” är en av pristagarna i Svensk Bokkonst 2017. Boken, som är utgiven av Moderna Museet i samarbete med König Books London, finns både på svenska och engelska och innehåller fem nyskrivna artiklar om museets första år.

Juryns motivering lyder: ”Skicklig användning av Moderna Museets väletablerade grafiska profil i ett danskt band med screentryck i brandgult och ultramarin. Finurlig omvänd färgställning för den engelska utgåvan. Fin avvägning mellan fyrfärg, monokromt och svartvitt, liksom mellan graden för brödtext och noter. Resultatet är ett slagkraftigt helfabrikat.”

Boken innehåller fem nyskrivna artiklar om museets första år och förord av Daniel Birnbaum, överintendent på Moderna Museet. De övriga texterna är skrivna av Patrik Anderson, Annika Gunnarsson, Ylva Hillström, Pontus Hultén, Anna Lundström, Jimmy Pettersson och Anna Tellgren. Redaktörer är museets intendent för fotografi, Anna Tellgren, och Anna Lundström från Stockholms Universitet.

Publicerad 28 mars 2018 · Uppdaterad 3 april 2018