Gitte Ørskou, Moderna Museets nya överintendent från och med september 2019. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

13.6 2019

Gitte Ørskou blir ny överintendent på Moderna Museet

Vi välkomnar Gitte Ørskou som ny överintendent och chef för Moderna Museet. Kultur- och demokratiminister Amanda Lind tillkännagav museets nya överintendent och chef vid en presskonferens på Moderna Museet torsdag 13 juni 2019.

– Gitte Ørskou kommer med sin förankring i den moderna och samtida konsten och med sin erfarenhet av museiarbete att utveckla Moderna Museet vidare, säger Ann-Sofi Noring, tillförordnad överintendent. De värderingar som präglat hennes ledarskap i Danmark – engagemang, handlingskraft och närvaro – kommer väl till pass i den framtida verksamheten för Moderna Museet. Vi ser fram mot att arbeta med Gitte Ørskou.

Den 31 december 2018 lämnade Daniel Birnbaum posten som Moderna Museets överintendent för ett arbete på Acute Art i London. Sedan den 1 januari 2019 har Ann-Sofi Noring varit tillförordnad överintendent. Gitte Ørskou tillträder tjänsten den 1 september 2019.

– Moderna Museet hälsar Gitte Ørskou varmt välkommen till ett museum som befinner sig i mycket god form. Större delen av samlingen är nyligen omhängd i nya intressanta sammanhang, flera av våra utställningar befinner sig på internationell turné och vi väntar in konstnären Arthur Jafa, som nyligen fick Venedigbiennalens guldlejon, för att inta den stora utställningssalen i sommar, säger Ann-Sofi Noring.

Om Gitte Ørskou

Gitte Ørskou är sedan år 2009 chef för konstmuseet Kunsten Museum of Modern Art Aalborg. Innan dess var hon curator och sedan chefscurator vid ARoS Aarhus Kunstmuseum. Utöver dessa roller har Gitte Ørskou haft flera förtroendeuppdrag, bland annat som ordförande för Statens Kunstfond. Ørskou både lång erfarenhet av att arbeta inom museivärlden och gedigen akademisk bakgrund inom konsthistoria och ledarskap.

Publicerad 13 juni 2019 · Uppdaterad 14 juni 2019