Moderna Museet i Stockholm. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

9.9 2020

25 miljoner kronor för inköp av konst

Moderna Museet tilldelas 25 miljoner kronor för inköp av konst till samlingen. Beskedet gavs på en pressträff 9 september med biträdande finansminister Per Bolund och kulturminister Amanda Lind i samband med att regeringens budgetsatsningar på kultur presenterades. Det tas emot med stor glädje av Moderna Museets överintendent Gitte Ørskou.

– Det är med tacksamhet som jag tar emot detta besked. Pengarna kommer att göra en verklig skillnad i nuläget för det uppdrag som Moderna Museet har i att samla och förmedla samtida och modern konst, säger Gitte Ørskou, överintendent. Vi på Moderna Museet känner ett stort ansvar för att konsten fortsätter att stimuleras och utvecklas och med hjälp av dessa pengar kommer vi nu att kunna göra ett flertal nya inköp. Moderna Museets samling tillhör det svenska folket, och därför känns det extra positivt att vi nu – till alla våra medborgare – kan köpa in ett antal verk i en tid där vi behöver konsten mer än någonsin.

Läs mer på regeringens webbplats: Pressmeddelande från Kulturdepartementet: Kulturens delar av budgeten

Publicerad 9 september 2020 · Uppdaterad 29 oktober 2020