Färgglad tecking av Leonilson.

Leonilson, Ideal Vouge (Fanzine), 1976. Drawing and text / marker, ballpoint pen, graphite on paper, Courtesy Projeto Leonilson, Photo: Rubens Chiri

26.3 2021

Leonilson på Malmö Konsthall

Se ”Leonilson – Drawn: 1975–1993” i Malmö 19 juni–10 oktober 2021. I samarbete med Malmö Konsthall presenterar Moderna Museet en utställning med den brasilianska konstnären José Leonilson. Utställningen skulle visats på Moderna Museet i Stockholm men blev inställd på grund av coronapandemin.

José Leonilson skapade sin personliga och poetiska vision under en tid av politisk och social omvälvning i sitt hemland Brasilien. Utställningen är den första stora retrospektiven av Leonilsons verk i Europa. Här möter du 250 verk från konstnärens tidiga måleri fram till de intima broderier som han gjorde under de sista åren av sitt liv.

Under mitten av 1980-talet var Leonilson (1957–1993) en av de ledande konstnärerna inom ”Geração 80” (80-talsgenerationen) som återfann “glädjen till måleriet” efter den tjugo år långa militärdiktaturens fall. När Leonilson diagnostiserades med AIDS 1991 började hans konstnärskap, som liknar en dagbok, vittna om hans vacklande hälsa och tankar om döden.

Utställningen är producerad av KW Institute for Contemporary Art, Berlin tillsammans med Moderna Museet, Malmö Konsthall och Museu de Arte Contemporânea de Serralves.

Publicerad 26 mars 2021 · Uppdaterad 8 februari 2024