
Moderna Museet i Stockholm. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
14.10 2021
Museets publiceringar rörande förvärv av Rondellhunden
Lars Vilks har under hela sitt konstnärskap provocerat och skapat debatt. Moderna Museet förvärvande Vilks skulptur ”Omfalos” 2003. Ett verk som uppfördes utan tillstånd på Kullaberg i Skåne och utlöste en kedja av juridiska processer. Verket avhystes från platsen, donerades senare till Moderna Museet och blev fokus för utställningen ”Den 1:a på Moderna: Lars Vilks”.
Lars Vilks var intresserad av konstvärldens mekanismer och hans konstnärskap har en förmåga att ställa spetsiga frågor och uppmärksammas av många. Men vad utgör egentligen konstnärligt värde? Är ett verks förmåga att väcka debatt ett mått på kvalitet?
Vilks verk ”Profeten M. som rondellhund” har haft och kommer fortsätta att ha stor betydelse som fenomen i berättelsen om vår tids konflikter och debatten kring yttrandefrihet. Men att ett verk väcker debatt gör det inte automatiskt till ett viktigt konstverk.
6 oktober 2022
Fackscenen, Kulturhuset Stadsteatern: Mårten Arndtzén om ”Konsten är vi”
Medverkande: Mårten Arndtzén, konstkritiker; Torbjörn Elensky, författare, dramatiker och kulturskribent; Fredrik Liew, chef för Moderna Museets intendenter.
3 december 2021
Samtal på Moderna Museet: Vad är värt att bevara?
Medverkande: Gitte Ørskou, Jenny Aschenbrenner, Dan Karlholm, Ivar Arpi och Cecilia Sjöholm.
13 oktober 2021
Dagens Nyheter: Debattartikel av Gitte Ørskou, överintendent Moderna Museet.
Vårt nej till Rondellhunden är inte ett nej till Lars Vilks konstnärskap
12 oktober 2021
P1 Kultur: Samtal med Fredrik Liew, chef för Moderna Museets intendenter och Mårten Arndtzén, konstkritiker.
Vad gör Rondellhunden konstnärligt (o)intressant?
8 oktober 2021
Sydsvenskan: Debattartikel Gitte Ørskou, överintentent Moderna Museet
Moderna museet ratar rondellhunden: ”Kränkande”
Publicerad 14 oktober 2021 · Uppdaterad 14 oktober 2022