målning av en gata i Uppsala, en person cyklar och månen lyser starkt

Bror Hjorth, Månsken i Uppsala, 1941–1942 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet © Bror Hjorth / Bildupphovsrätt 2024

Bror Hjorth: Modernism möter folklig tradition

Samtal

22.3 2024

Lyssna till ett samtal om konstnären Bror Hjorth (1894-1968) med Mattias Enström, intendent vid Bror Hjorths Hus, och Matilda Olof-Ors, intendent på Moderna Museet. Samtalet äger rum inne i utställningen ”Rosa segel – Svensk modernism i Moderna Museets samling” och tar sin utgångspunkt i några av de verk av Bror Hjorth som presenteras där.

I Bror Hjorths praktik möter modernismens uttryck en folklig tradition. Formspråket är ofta grovt och musiken en stor källa till inspiration. År 1921 reste han till Paris, där han kom att leva och arbeta under resten av årtiondet. I Paris följde han skulptören Antoine Bourdelles undervisning, inspirerades av egyptisk och assyrisk konst samt tog intryck av Constantin Brâncuşis skulpturer och Paul Gauguins måleri.

När Bror Hjorth år 1935 ställde ut på galleriet Färg och Form i Stockholm polisanmäldes hans verk av en besökare som fann dem sedlighetssårande. Efter hot om åtal avlägsnade Hjorth fyra av de aktuella kärleksgrupperna men lämnade kvar de tomma socklarna i galleriet som protest. Att utställningen utsatts för statlig censur väckte stor debatt och lockade mängder av besökare.

Hör Mattias Enström, intendent vid Bror Hjorths Hus i Uppsala, och Matilda Olof-Ors, intendent på Moderna Museet och curator för utställningen ”Rosa segel – Svensk modernism i Moderna Museets samling”, i ett samtal om Bror Hjorth, hans konst och liv.