Fotografier på de två rapparna OG Bella och Dafne Andas. De sitter hukade, och tittar in i kameran

OG Bella Foto: Louise Sinaga Helmfrid, Dafne Andas Foto: Sonja Kutinlahti

Se hur något växer fram

Konsert och workshop

8.9 2023

Häng med på en kväll med massor av musik när rapparna OG Bella och Dafne Andas intar Moderna Museet. Se livespelningar och musikvideor, möt representanter från Popkollo, workshoppa fram dina egna låtar och inspireras av utställningen ”Monica Sjöö: Den stora kosmiska modern” i en guidad visning.

Välkommen till en helkväll på Moderna Museet med rapparna Dafne Andas och OG Bella. För första gången spelar artisterna live tillsammans, och i Minibion visas deras bästa musikvideos. I Zon håller Dafne Andas en låtskrivarworkshop.

DJ Rayo och DJ Niki Smith öppnar och avslutar kvällen med sina DJ-set. På plats finns Popkollo, som berättar om sin kolloverksamhet. Popkollos bbyannabelle är konferencier.

Dessutom hålls en guidad visning av utställningen ”Monica Sjöö: Den stora kosmiska modern”. Moderna Bar är öppen med lättare mat och dryck.

Kvinnogestalter
Monica Sjöö, Our Bodies Ourselves, 1974 © The Estate of Monica Sjöö. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Dafne Andas

Dafne Andas är rapparen och producenten bakom låtarna ”Växer” och ”Smarts” och det lesbiska albumet ”Crush” från 2020. I år är hon tillbaka med albumet ”BOYE”, en hyllning till förebilden författaren Karin Boye (1900–1941).

Andas tog sitt namn efter en depression 2014 för att påminna sig själv om varför hon gör musik – för att andas. Innan dess har hon varit aktiv under flera andra namn sedan 2003. Hon är även en del i Upfront Producer Network, ett nätverk för kvinnor och icke-binära som producerar egen musik. Hon ger också workshops i skrivande för rap, med fokus på textstruktur, flow och delivery.

OG Bella

Relativt nykommen till scenen har rapparen OG Bella redan hunnit med nomineringar; som ”Årets Bästa Hiphop/RnB” av Gaffa. OG Bella leker gärna med lyriska kontraster, genom melankolin blomstrar relationen mellan henne och språket.

OG Bella är aktuell med EP:n ”MELLAN TVIVEL & TILLIT”. Musiken är genreöverskridande och experimentell, inte sällan atmosfärisk och dramatisk. I sitt skrivande är den röda tråden ofta att skildra relationer och sorg på ett poetiskt och säreget vis.