Ice Watch av Olafur Eliasson och Minik Rosing, Place du Panthéon, Paris, 2015. Foto: Martin Argyroglo © 2015 Olafur Eliasson

Symposium:  Taking Action through Art and Economy

16.1 2016

I samband med den avslutande helgen för Olafur Eliassons separatutställning Verklighetsmaskiner har Moderna Museet och Handelshögskolan i Stockholm bjudit in forskaren Lin Lerpold till ett samtal med Olafur Eliasson om hur de nödvändiga förändringarna för att skapa miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbara samhällen ska åstadkommas.

De dramatiska ekologiska konsekvenserna av mänsklig verksamhet kräver handling.

Olafur Eliasson har under många år varit djupt involverad i projekt med sociala och ekologiska utmaningar i fokus. Lin Lerpold är tillförordnad professor vid Mistra Chair of Sustainable Markets vid Handelshögskolan i Stockholm och en ledande expert på företags sociala ansvarstagande.

Kl 15

Introduktion av Daniel Birnbaum, överintendent Moderna Museet och Lars Strannegård, rektor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Kl 15.10

Lin Lerpold är tillförordnad professor vid Mistra Chair of Sustainable Markets vid Handelshögskolan i Stockholm och chef för MISUM, en interdisciplinär plattform för dialog mellan olika intressenter och ett forskningscenter som engagerar ekonomer, statsvetare, filosofer såväl som policyskapare och näringslivet för att förbättra förståelsen för hållbar utveckling.

Lin Lerpold är en ledande expert på företags sociala ansvarstagande och hennes forskning har fokuserat på nya affärsmodeller för fattigdomsbekämpning, social innovation och mänskliga rättigheter. Lerpold kommer att diskutera behovet av hållbar utveckling utifrån vår tids stora miljömässiga och sociala utmaningar och hur beslutsfattare, civilsamhället, näringslivet och individen kan generera den förändring som behövs för miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbara samhällen.

Kl 15.40

Olafur Eliasson har under många år arbetat med frågor som ekologisk medvetenhet och, på senare tid, klimatförändringar. Hans verk väcker ofta frågor om vår varseblivning och sam-produktion av verklighet, om mänskliga relationer och relationer mellan människan och icke-mänskliga existenser, och om inbördes förhållanden mellan natur, kultur och civilsamhälle. Vid COP21, FN:s klimatkonferens i Paris i december 2015, presenterade Olafur Eliasson och geologen Minik Rosing installationen Ice Watch, som bestod av 80 ton glaciäris från Grönland som placerats för att smälta på torget Place du Panthéon i Paris.

”As an artist I hope my works touch people. When we are touched it means that something that may have previously seemed quite abstract has been transformed into reality. Art has the ability to change our perceptions and perspectives on the world, and Ice Watch makes the climate challenges we are facing tangible. I was inspired and relieved to see the agreement at COP21 reflect a real, shared commitment to climate action.”

Ett annat exempel på Eliassons engagemang för hållbar utveckling är det sociala företaget Little Sun, ett globalt utvecklingsprojekt för att tillgängliggöra rent ljus till ett överkomligt pris för människor i områden utan driftsäker elektricitet.

Kl 16.10

Avslutande diskussion modererad av Isak Nilson, Director of SSE Art Initiative.