Installationsvy Alla kungens hästar, Moderna Museet

Installationsvy Alla kungens hästar, Moderna Museet, 2012 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Alla kungens hästar/Jacqueline de Jong

25.2 2012 – 8.4 2012

Alla kungens hästar är en serie händelser, seminarier och utställningar som undersöker situationisterna, den europeiska efterkrigstidens sista och mest inflytelserika avantgarde. Den Situationistiska Internationalen, rörelsens tongivande grupp, utvecklade på 50- och 60-talet en rad berömda begrepp och tekniker som syftade till att överskrida konsten och omstörta all etablerad kultur. Det går inte att överskatta vilken betydelse dessa begrepp och modeller har haft för den samtida konsten och tänkandet.

Alla kungens hästar är ett multinationellt projekt som kommer att följa den Situationistiska Internationalen och dess nätverk av anknutna grupper och sektioner till olika platser i Europa. Det organiseras i samarbete med Moderna Museet och är initierat av Daniel Birnbaum och Kim West.

Visas i Pontus Hulténs visningsmagasin på plan 2.

Kontakt: Camilla Carlberg, Ylva Hillström

Jacqueline de Jong

Jacqueline de Jong var en av medlemmarna i situationiströrelsen. Situationist International – rörelsens tongivande grupp – strävade efter att omstörta all etablerad kultur. De menade att konstnärerna skulle skapa revolutionära medvetanden istället för experimentella konstverk, som inte var annat än varor i det kapitalistiska systemet. Detta ledde till att de flesta konstnärer uteslöts ur Situationist International 1962, men de Jong och många andra fortsatte att arbeta både med konstnärligt skapande och med revolutionär praktik.

Jacqueline de Jong kom i kontakt med situationisterna mot slutet av 1950-talet och blev medlem av Situationist International 1960. Mellan 1962 och 1967 gav de Jong ut den inflytelserika tidskriften The Situationist Times. Situationisterna hyllade homo ludens, den lekande människan. de Jong betraktar livet som en lek eller ett spel med olika regler, precis som fotboll eller flipper.

I de Jongs mycket personliga urval till Pontus Hulténs visningsmagasin finns verk av hennes vänner och kollegor från 1960-talet och framåt. Konstnärer som William Copley, Daniel Buren, David Hockney och Eva Aeppli har lekfullheten och det kritiska ifrågasättandet gemensamt. Urvalet kompletteras av några av de Jongs egna verk. Hennes expressiva uttryck har följt henne genom åren. Målningarna After Goya från 2008 har samma kraftfulla penseldrag och färganvändning som Les oiseaux se demandent pourquoi från 1962. Betydligt stillsammare är Ascona Inondation Ascona och Ascona Neve från 2009, där de Jong skildrar några träd i det schweiziska landskapet, dränkta i vatten och täckta av snö.

Jacqueline de Jong har också arbetat skulpturalt. Ett par små skulpturer från 1972 presenteras i dialog med Eva Aepplis Kaya från 1973. I Pommes de Jong (2008-2012) har de Jong förgyllt skrumpna potatisar och skapat både skulpturer och smycken. Som genom en alkemisk process blir det anspråkslösa både förvandlat och förädlat.

Pontus Hulténs donation består av närmare 800 konstverk som Hultén donerade till Moderna Museet år 2005. I hans samling möts högt och lågt i en karnevalisk mix. Hultén höll sinnet öppet för det oberäkneliga och nyckfulla som i ett kreativt skapande kan omvandlas till konst. Både som konstnär, museiman och samlare försvarade han konstens rätt till absolut frihet.

Jacqueline de Jongs officiella hemsida

Mer om utställningen