Arthur Jafa framför Moderna Museet

Arthur Jafa, 2019. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Biografi Arthur Jafa

Arthur Jafa är född 1960 i Tupelo, Mississippi och lever och verkar sedan många år i Los Angeles. Han studerade film och arkitektur vid Howard University i Washington D.C.

Tidigt började Arthur Jafa samla bilder och skapa fotoböcker eller fotoalbum, genom att ordna och sätta samman bilder från helt olika kontexter, tider och historiska sammanhang. Denna praktik har han fortsatt att använda och förfina, men nu i datorn.

Under uppväxten såg Jafa mycket science fiction och en avgörande upplevelse blev ”År 2001 – ett rymdäventyr” (1968) av Stanley Kubrick. En annan betydelsefull inspirationskälla är den legendariske trumpetaren och jazzmusikern Miles Davis. Jafa beskriver Davis musikaliska anslag som både överdådigt och stramt, ett uttryck han själv alltid försöker uppnå i sina verk.

Jafa var filmfotograf för det mytologiska drömspelet ”Daughters of the Dust” (1991) i regi av Julie Dash som belönades med pris för bästa fotografi på Sundance Film Festival. Filmen var den första med biodistribution över hela USA regisserad av en afrikan-amerikansk kvinna. Jafa har även samarbetat med Spike Lee i ”Crooklyn” (1994) och med Stanley Kubrick i dennes sista film ”Eyes Wide Shut” (1999). Bland hans egna filmer finns exempelvis dokumentären ”Dreams are Colder than Death” (2013) som utgår från frågeställningen om vad det innebär att vara svart i USA idag, och reflekterar över arvet från Martin Luther King.

Jafas stora genombrott kom med ”Love is the Message, the Message is Death” (2016) som premiärvisades några dagar efter presidentvalet. Verket är en sju minuter lång video till musik av Kanye West gospelinspirerade låt ”Ultralight Beam”. Han har också producerat musikvideor för artister som Solange, Kanye West och Jay-Z och blivit ett namn för en stor och ung publik.

Arthur Jafas verk har visats i utställningar och på filmfestivaler runt om i Europa och USA. Han har haft separatutställningar på bland annat Museum of Contemporary Art (MOCA) i Los Angeles (2017), på Institute of Contemporary Art i Boston (2018) och på Serpentine Galleries i London (2017) som var första plats där denna utställning visades. Den har sedan turnerat vidare till Julia Stoschek Collection i Berlin under 2018 och till Galerie Rudolfinum i Prag, innan den visas på Moderna Museet i Stockholm under sommaren 2019.

Mer om utställningen