Erik Krikortz, Känsliga städer, 2007 Fotomontage: Åsa Lundén/Moderna Museet © Erik Krikortz

Den 1:a på Moderna: Erik Krikortz

Känsliga städer

1.11 2007 – 6.1 2008

Stockholm

Hur mår egentligen stockholmarna? Detta kan avläsas på Hötorgsskraporna i Stockholm från och med torsdag 1 november då konstnären Erik Krikortz öppnar sin utställning Känsliga städer, inbjuden av Moderna Museet.

Via www.emotionalcities.com välkomnas man att registrera sin dagsform på en sjugradig skala, från mycket ledsen till väldigt glad. Dessa känslolägen motsvaras av en färgskala från violett till röd, och kopplas till färgad belysning av fasaderna på de fem höghusen vid Hötorget i Stockholms city.

Erik Krikortz är upptagen vid frågor om demokrati och det offentliga rummet. Han fortsätter en lång konsthistorisk tradition av att påpeka stadens brister och förtjänster, samtidigt som han använder sig av ny teknologi och dess möjligheter till interaktion. I Känsliga städer tas alltså känslopulsen på Stockholm. Eller som Krikortz själv uttrycker det:

Reklamen dominerar det offentliga rummet, påpekar våra brister och talar om vad vi behöver för att må bra. Vår ekonomi är en ’bristekonomi’ som bygger helt och hållet på otillfredsställelse. Genom ljusinstallationen kan stadens invånare kollektivt själva tala om hur de mår. Resultatet blir en psykologisk diagnos på samhället.

Intendent John Peter Nilsson associerar projektet till den kanadensiske filosofen Marshall McLuhan och dennes teorier om informationssamhället som en utveckling av människans centrala nervsystem:

McLuhans iakttagelser har blivit vardagens verklighet. Radio, teve, tidningar och internet är inte bara bärare av information och kunskap – de avläser och ibland förstärker privata och kollektiva känslolägen. Medierna kan vara både ställföreträdande gråterskor och hyllningskör åt oss inför händelser av olika slag.

Erik Krikortz (född 1975 i Luleå) är utbildad på institutionen för konst på Konstfack i Stockholm. Hans projekt utspelar sig oftast i det offentliga rummet och på internet, samt bygger på människors medverkan. 2006 uppmärksammades verket Colour by Numbers, ett samarbete mellan Krikortz, Loove Broms och Milo Lavén, då de tio översta våningarna i LM Ericssons tidigare teletorn på Telefonplan ljussattes genom allmänhetens mobilsamtal.

Curator: John Peter Nilsson