Ivan Moudov , Fragments (box #1), 2002-2007 © Ivan Moudov

Den 1:a på Moderna: Ivan Moudov

1.5 2008 – 7.9 2008

Samlandets villkor ser olika ut. Det finns stora och små samlare. Gemensamt för de flesta framgångsrika samlare är dock behovet av ett visst kapital och kontaktnät. Flertalet nyckelverk i Moderna Museets samling har kunnat förvärvas genom just nära kontakter med konstnärer världen runt. Det finns emellertid alternativa strategier för samlande.

Ivan Moudov har under de senaste åren ägnat sig åt att på ett mycket handgripligt sätt ta del av världens olika konstsamlingar. I en serie verk kallade Fragments samlar han fragment av konstverk han tycker om. Fragmenten säger han sig ha stulit från gallerier, konsthallar och museer. Han arrangerar dem omsorgsfullt i små väskor likt Marcel Duchamp en gång placerade miniatyrer av sitt livsverk i de berömda väskorna så kallade Boite-en-valise. Ivan Moudovs väskor innehåller ett koncentrat av den internationella konstscenen. Till varje väska hör också en förteckning över vilka verk fragmenten kommer från och vilka som är konstnärerna bakom dem. Det märkliga är att det ursprungliga konstföremålets magiska aura finns kvar kring varje fragment trots att de blivit helt borttagna från tidigare betydelse och sammanhang. Situationen belyser konstverkets karaktär av fetisch. Fragmenten blir som reliker och väskorna relikgömmor. Konstverkets konstruerade upphöjdhet över vardagens ting blir extra tydlig.

En annan konstnärs konststöld står i fokus i verket Already Made 4. År 1971 dokumenterade den tyske konstnären Timm Ulrich sitt försök att stjäla en kollegas teckning från ett galleri. Ett fotografi visar hur Ulrich trär en påse under det ramade verket där det hänger på väggen för att i nästa sekund kunna haka ner det och smita därifrån. Ivan Moudov dristar sig att göra om denna stöld men byter ut föremålet för stölden. Det verk som är på väg ner i Ivan Moudovs påse är fotot av Timm Ulrichs stöld. På så vis stjäl Ivan Moudov inte bara Timm Ulrichs verk utan även hans idé. Men Ivan Moudov går sedan ett steg längre. Han fotograferar sin egen stöld, ramar in bilden och gör sedan om proceduren igen med den egna fotodokumentationen. Detta upprepas tills fotot av Timm Ulrich helt försvunnit ur bilden. Verket har blivit helt approprierat av Ivan Moudov – idé, bild, ram, allt.

Att stjäla konst för att få ta del av dess kraft är inte något nytt. Världens museisamlingar är fyllda av stöldgods från århundraden av plundringar och krig. Vinnare tar från förlorare.

Ivan Moudov beslöt sig för att byta strategi.

En dag lärde Ivan Moudov mig vad han sade var ett rumänskt trolleritrick. Han berättade att han med en hand kunde dela ett euromynt och få den silverfärgade rundeln i myntets mitt att skilja sig från den yttre guldringen. Tricket visade sig vara tämligen brutalt till sin natur. Det påminde inte alls om de finmotoriska knep illusionister som David Copperfield brukar ta till. Nej, för att separera myntets två delar från varandra skulle man helt enkelt slänga det med full kraft i ett stengolv. Med en hand hade myntet onekligen delats och nu låg det där brutet på golvet.

Men ingen trollkonstnär ger bort sina trollkonster gratis. Kunskapen om detta trick kom till ett pris. Ivan Moudov gav mig ett förslag. Som betalning för tricket skulle Moderna Museet ge honom en summa pengar för vilken han kunde köpa ett konstverk av en svensk konstnär. På detta sätt skapade Ivan Moudov ett nytt ekonomiskt värde genom att bokstavligen förstöra pengar. Han bestämde sig efter en del efterforskningar att köpa ett verk av konstnären Maria Lindberg. Verket som heter 60 meter och består av en röd tråd som ringlas på golvet i en hög. Som betraktare frågar man sig om tråden på golvet verkligen är 60 meter. Den förefaller vara kortare. Å andra sidan har konstnären aldrig hävdat att tråden är 60 meter. Verket bara heter så. En form av mångtydigt ifrågasättande som även kännetecknar Ivan Moudovs konst.

Ivan Moudov experimenterar med att ändra sin roll i konstvärlden. Han undersöker samspelet mellan konstvärldens aktörer. Han undersöker också själva samlandet som handling, men denna gång på ett fullständigt lagligt sätt. Genom att analysera och manipulera de system som styr konstnärernas relationer till institutionerna kommer Ivan Moudov nu att själv bygga upp en samling. Inköpet av Maria Lindbergs verk som möjliggjorts genom utställningen på Moderna Museet utgör ett startskott för denna samling. 50 år efter Moderna Museets samlings födelse ser en ny samling dagens ljus. Vem vet var Maria Lindbergs 60 meter befinner sig om 50 år. Kanske på ett nytt museum för modern och samtida konst i Ivan Moudovs hemstad Sofia.

Ulf Eriksson