Endeavor (Los Angeles), 2005

Sarah Morris, Endeavor (Los Angeles), 2005 © Sarah Morris. Courtesy Friedrich Petzel Gallery, New York

Den 1:a på Moderna: Sarah Morris

Att filma en tanke omsatt i handling

1.11 2005 – 15.1 2006

Målaren och filmaren Sarah Morris har alltid varit intresserad av att utforska verktygen för kommunikation. Arkitektur är bara ett sådant verktyg. Morris filmer manövrerar mellan det dokumentära, icke-berättande fiktioner och platser där arbete och avkoppling står i fokus. Måleriet betraktar hon som en parallell aktivitet med filmandet.

Hennes målningar ger ett tvetydigt intryck och befinner sig någonstans mellan kontorsfasaders utseende och ren abstraktion, mellan kritik och makt, och har påverkats av filmkonst, industriell formgivning och urbana teaterprojekt.

Filmen ”Los Angeles” (2004) visas i biografen endast under vernissagen 1 november

Efter att ha reflekterat över företagens makt i Midtown (1997–1999), spel- och underhållningsindustrin i Neon [Las Vegas] (1998–2001), som hör ihop med filmen AM/PM (som Moderna Museet visade på utställningen Tänk om – konst på gränsen till arkitektur och design, 2000), den politiska makten i Capital (2000–2002) och livsstilen i södra Florida sådan den avspeglas i områdets swimmingpooler i Pools [Miami] (2002–2003) har Morris i sina senaste verk riktat uppmärksamheten mot bildproduktionens centrum. Filmen Los Angeles (som kommer att visas på museets biograf under öppningen) spelades in dagarna före Oscarsutdelningen 2004. En lång rad kända skådespelare, regissörer och producenter medverkar och ger en initierad inblick i filmindustrin samtidigt som Hollywoods narcissistiska drag utforskas. Det är en film om film och en skildring av hur en stad skildrar sig själv. Liksom i Morris tidigare verkkonstellationer hör filmen Los Angeles ihop med en serie målningar. Morris beskriver sina filmer som ”förtätade manifest” för målningarna och hävdar att ”filmerna fungerar som en förteckning över varenda målning jag kan tänkas ha gjort och varenda målning jag kan tänkas göra i framtiden.”

Att filma en tanke omsatt i handling består av fem stora dukar: Department of Water and Power [Los Angeles], Endeavor [Los Angeles], United Talent [Los Angeles], William Morris [Los Angeles] och Cinerama [Los Angeles]. De fyra sistnämnda har gjorts särskilt för utställningen på Moderna Museet. Även om de fem målningarnas titlar refererar till specifika institutioner anknyter de inte nödvändigtvis till uppförda byggnadsverk. I själva verket tycks Morris senaste målningar innebära ett mindre avsteg från linjen i hennes tidigare serier. Rutmönstren har blivit mer uppbrutna, som om Morris försiktigt trevade sig fram genom de arkitektoniska strukturernas ytskikt och försökte skapa ett virtuellt rum. Sarah Morris tolkning av stadsrummet låter oss titta under ytan och framhäver hur byggnadskonsten ger struktur åt våra liv. Hon sätter fingret på vårt intuitiva förhållande till arkitektur samtidigt som hon erbjuder en alternativ dokumentation av vår omgivning. I sin visuella utforskning av stadsmiljön omkodar hon fasader och andra komponenter i kontorsbyggnader, statliga byggnader och affärsbyggnader till mönster av platta block i starka färger. För att ge en antydan om perspektiv och mening applicerar hon klarlack och strikta rutnät på fyrkantiga dukar och skapar, enligt Ronald Jones, en känsla hos betraktaren av att det viktiga är det som är frånvarande.

Att titta på dessa förföriska målningar är som att ryckas med i en abstrakt teoretisk virvel av förvrängd varseblivning. Abstrakt? Traditionellt har abstraktionen i konsten uppfattats som en rörelse bort från den figurativa efterbildningen i riktning mot den rena bilden. Emellertid kan abstraktionen, enligt Martin Prinzhorn, även betraktas som ”en förutsättning för all efterbildning som förmedlar innehåll”. Abstraktionen är med andra ord ett sätt för hjärnan att under varseblivningsprocessen hantera den stora mängden intryck. Först ser man strukturen, sedan går man in på detaljerna. Morris kastar ljus över hur vi ser på rummet och hur vi kodar den konstruerade världen omkring oss. Prinzhorn hävdar att ”abstraktionen i Sarah Morris konst inte leder bort från det figurativa utan i själva verket efterbildar den väg som leder nästan ända fram till den.”

Sarah Morris

Filmen Los Angeles, som endast visas på museets biograf under vernissagekvällen, spelades in dagarna före Oscarsutdelningen 2004. En lång rad kända skådespelare, regissörer och producenter medverkar och ger en initierad inblick i filmindustrin samtidigt som Hollywoods narcissistiska drag utforskas. Det är en film om film och en skildring av hur en stad skildrar sig själv. Liksom i Morris tidigare verkkonstellationer hör filmen Los Angeles ihop med en serie målningar. Morris beskriver sina filmer som ”förtätade manifest” för målningarna och hävdar att ”filmerna fungerar som en förteckning över varenda målning jag kan tänkas ha gjort och varenda målning jag kan tänkas göra i framtiden.”

Sarah Morris är utbildad vid Brown University, Cambridge University och Whitney Museum of Modern Art’s Independent Study Program.

Senaste tre separatutställningar

Los Angeles, Kestner Gesellschaft, Hannover